Rykte: FC Barcelonas arena kan byta namn till Camp Nou Spotify

Från sajten:
image

Sponsorförhandlingar med Spotify kan leda till att den kända hemmaarenan byter namn i ett avtal där Daniel Ek kan vara villig att hosta upp 650 miljoner kronor.

Att Daniel Ek är fotbollsintresserad är ingen hemlighet sedan Spotifygrundaren försökte köpa Londonklubben Arsenal för ungefär 23 miljarder kronor i somras. Nu kommer det dock uppgifter från radiostationen Ràdio Catalunya att Spotify befinner sig i en långt gången förhandling om att sponsra den katalanska fotbollsklubben FC Barcelona.

Detta sponsoravtal sägs ligga på mellan 600 till 650 miljoner kronor för logga på matchtröjor och möjligen ett sponsornamn på arenan. Dock har kontraktslängden på 15-30 år fått Spotify att avvakta något med underskriften enligt ryktet.

Via: Fotbollskanalen

Ytterligare en anledning att inte använda Spotify.

3 gillningar

Klart nu

1 gillning

Jag misstänker att det gjorts en herrans massa undersökningar. Men ibland görs ju inte det förrän efteråt och inte ens då. Så hur tänker ni andra här?
Min upplevelse när arenor byter namn är att jag blir irriterad. Men sen gillar jag inte reklam i det offentliga rummet öht.

1 gillning

Jag gillar inte alls företagsnamn på arenor. Jag tycker arenor kan bli landmärken i en stad och då passar företagsnamn inte in. Det förstör känslan av det allmänna. Dessutom skapar det byten av namn. Ta Globen som exempel. Där kletade man ned det med Ericsson Globe arena för att sedan byta till Avicii arena. Det senare bytet tycker jag också illa om även om det får sägas var något mitt emellan ett vanligt arenanamn och ett företagsnamn. Men att hastigt byta namn under uppblossande diskussioner gör staden sårbar. Namn är som konstruktioner en del av staden och staden tillhör alla. Alla namn och konstruktioner tillhör inte alla, men staden gör det. Landmärken måste därför hanteras utifrån andra perspektiv än enskilda konstruktioner. I min värd går det inte alltid på förhand säga vilka konstruktioner som bli allmänna, men det kan självklart vara fler än arenor.

Vad gäller frågan om reklam i det offentliga rummet är jag ambivalent. Har du följt São Paulo och deras förbud? Å ena sidan känns det som en befrielse, men samtidigt ger det en känsla av Östeuropa på 70-talet. Jag läste en fantastiskt bildsatt artikel om São Paulo för några år sedan, hittar den tyvärr inte på nätet, och den skrämde mig lite.

1 gillning

Jag förstår PR värdet i att ständigt nämnas i rapportering kring sporten och att det är enkla pengar för klubben eller kommunen. Men jag tycker det blir problematiskt när företaget saknar lokal koppling. Spotify har ju ingenting med Barcelona att göra och det bara känns påklistrat. Löfbergs Lila Arena i Karlstad eller Gillette Stadium utanför Boston känns snarast naturligt.

1 gillning

Instämmer.

Att Guldfågeln Arena i Kalmar går under namnet hönshuset är helt naturligt när man tänker efter :thinking:

1 gillning

Gud vad skönt det låter! Ingen reklam 🥲
När jag såg dokumentären inifrån Nordkorea (vilket var fruktansvärt i övrigt) så slog det mig hur snyggt allt blir utan reklam. Design får vara som den är tänkt.
Ofta är kulturmärkta områden och universitetsområden befriade från reklam. Om det är områdena i sig som gör mig lugnare eller avsaknaden av reklam vet jag inte.

1 gillning

Daniel Ek har haft lite hybris och spenderat mycket. Köpte någon halvö för rätt stora belopp. Men som så ofta i historien kommer en lågkonjunktur för eller senare. Där är vi nu.
Ryktas att Kina köper in sig i Spotify, känns inte så bra att de får sådant inflytande:

1 gillning

ska bli intressant att se om de som vägrar köpa kinesiskt kommer gå från spotify nu.

1 gillning

Kanske kommer regler om att man inte får ha Spotify installerat på sin jobbtelefon.

2 gillningar