Apple ryktas arbeta på en ny version av sin 27-tums Studio Display, enligt rapporter från Bloomberg och displayanalytikern Ross Young.
Den nya skärmen förväntas lanseras senast 2026 och kommer att använda mini-LED-teknik, vilket ger förbättrad ljusstyrka och kontrast jämfört med den nuvarande modellen. Studio Display som släpptes 2022, har en 5K LED-panel med 600 nits ljusstyrka. Med övergången till mini-LED-teknik kan vi förvänta oss djupare svärta och högre dynamiskt omfång, liknande de förbättringar som setts i Apples senaste MacBook Pro-modeller. Den nya skärmen, internt kallad “J427”, kommer enligt uppgift att behålla samma 27-tums storlek och design som sin föregångare.
Utöver förbättrad bildkvalitet spekuleras det i att den kommande Studio Display-skärmen kan få stöd för ProMotion-teknik, vilket skulle innebära en adaptiv uppdateringsfrekvens på upp till 120Hz. Detta skulle ge en bättre upplevelse för användare, särskilt vid arbete med rörlig grafik och videoredigering.
Lanseringen av denna uppdaterade Studio Display sägs sammanfalla med introduktionen av Apples framtida MacBook Pro-modeller med M5-chip, för att erbjuda professionella användare en komplett och uppdaterad arbetsmiljö.
Varför släpper inte Apple en rejäl skärm istället, alltså 34" eller mer? Tror det är många som skulle köpa en sån direkt. 27" är för klent nuförtiden. Sen är de säkert fina på alla sätt, men låt oss välja mellan en liten och en stor åtminstone.
Då är det ju nästan mer värt att köpa en Mac Mini och sedan köpa en rejäl skärm separat och sen hänga fast den på baksidan av skärmen eller nåt sånt. De är väl dessutom bara på 24"?
När det kommer till Studio Display är det inte storleken som räknas utan hur den används – men som alla vet så finns det inget bättre än när både teknik OCH storleken sitter.
Jag älskar 24" på skärm! Lagom på 50-80 cm håll! Slippa röra huvudet för mycket. Vill man ha mera yta så 3 skärmar på 24". Jag jobbar dock med flera skrivbord istället nuförtiden. Jag stör mig inte alls på 1080p60 heller! Slippa skala bild och skit!
Apple låter dig gärna välja en större 32” Pro Display för 60k
Problemet är att de i sin vishet bestämt att den rätta pixeltätheten för betraktingsavståndet på skrivbordet framför dig är 218 ppi. Inget annat. Det ger en upplösning på 4,5k för 24” (iMac), 5k för 27” (Studio Display) och 6k för 32” (Pro Display XDR).
Att gå upp i skärmstorlek utan att behålla 218 ppi är inget Apple vill utsätta dina ögon för. Den leken lämnar de till konkurrenterna.
Det har Apple också fattat och det är därför de inte kommer erbjuda @Marcus_Attefors en stor iMac. En bra skärm håller längre än resten av datorn, så som teknikutvecklingen varit de senaste åren.
Ja det är synd att många iMac 27" ej går att använda som extern skärm.
Snudd på omjöligt att hitta en bättre skärm än iMac för ca 10-15tusen idag. (om man skulle tänka sig iMac som bara skärm utan priset för själva datordelen)
Hoppas Apple har kvar en skärm utan mini-LED som blir mer vänlig för plånboken för många.
Menar du Samsungs Smart Monitor M9 så verkar det vara en 32" 4K OLED.
Vill man ha 5K 27"-panel för att bäst matcha macOS uppskalning så finns ju Asus ProArt PA27JCV för halva priset jämfört med ASD, men kanske också halva känslan med plast och avsaknad av massivt ljud och webkamera. Och precis som Viewfinity S9 med matt skärm, men en del föredrar ju det. Inet uppger att de har den åter i lager i slutet av mars
Föredrar man blank skärm hittade jag nu ett lite suspekt men kul kinesiskt märke, som nyligen fått en europeisk websida, de skickar från italien. Kuykon har två modeller, den äldre G27X för €900 (exkl moms) och en nyare G27P för €1200 (exkl moms). Utan ljud och kamera men inklusive justerbart stativ som liknar det Apple tar 4000 kr extra för. Och framför allt, den nyare har liknande rivjärnsmönstrade baksida som Apple Pro Display.
Såg nån tråd på Reddit, en del var nöjda, andra hade fått exemplar med pixelfel och hade trögt komma i kontakt med bolaget för byte. Den äldre verkade vara samma LG-paneler som i deras egna Ultrafine och imac 5k retina och de spekulerade om det rent av kunde vara refurbished-paneler eller andrasorterings-paneler. Den nyare är 600 nits precis som ASD men något sämre färgomfång? Hursomhelst, nästan 17000 SEK för den nyare G27P, då kan man lika gärna köpa en äkta ASD.
Ser iaf fint ut men trist om det är strul med pixlar och support mm.
Mm kikade vidare på M9, trodde även samsung skulle släppa en ny 5k 27" med oled. LG har en men rätt dyr, och mm precis vill inte ha plast, ser så trist ut på skrivbordet och för de pengarna...
Kanske vit ram/hölje, men gillar bättre svarta runt skärmen.
Har idag 2 Huawei 28" en i porträtt läge och en landskapsläge (egentligen ej titlbar men foten vilar på en tung plåtburk, fungerar förvånansvärt bra. Var så billigt så jag kunde inte hålla mig borta. fick två för ca 10k. Gillar färgåtergincing men lite trist när det kommer till svart, då den trots är matt så blir det lite "blänk" i den. Men sällan jag sitter med bara svart material.
Hade gärna haft kvar min iMac som extern om det hade gått. Men de gånger jag nu drar igång den så känns den så otroligt smal kontra 28" 16:10.