Rycker vid scrollning på M1 MacBook Pro 13"

Har ni upplevt att när ni scrollar med en inbyggda trackpaden... att det då är rycker från och till. Som att animationen hakas upp lite kort. Har provat de flesta stora webbläsarna och märkt viss skillnad. Chrome har varit riktigt illa och safari har varit dåligt. Firefox har absolut funkat bäst när det kommer till scrollning. Det intressanta är att plötsligt så verkar det bra i andra browsers också. Upplever inga sådana här störningar i systemets appar eller överlag annars. Har googlat en del på detta och funnit att det är flera som har detta problemet. Själv jämför jag direkt med min MacBook Pro 15 från 2012. Där flöt det på som sjutton med snygg animering. Har även testat andra m1-datorer och funnit att dessa fungerade bättre. Idag var jag inne på Elgiganten och testade både m1 och m2 datorer. Tyckte att det fanns en tendens till samma sak på m1-datorerna, men inte på den 14 tums m2 dator som jag också testar det. Nu har väl den en annan uppdateringsfrekvens så jag vet inte om man kan jämföra. Men det hela är väldigt märkligt och jag undrar om det är fler än jag här i Svedala som upplever det här problemet.

Inget jag märkt på en MacBook Air M1

Känner inte heller igen detta.

Inte alls. Mac o trackpad är ju kända för att fungera som en kniv i varmt smör.

Har haft en MBP 13 M1 sedan den kom och har heller inte haft problem.

Förhoppningsvis är det mjukvarurelaterat för dig. Testa genom att skapa en ny användare och logga in med den och testa om det flyter bra.

Hej. Tack för era svar.

Har provat både detta och att formattera + ominstallera MacOS.

Bara vetskapen att Apple vill ta in och mecka med datorn ger mig kalla kårar.
Har ju haft detta sen jag köpte den i höstas, men tänkte att det bara är jag som är nojjig - det kanske löser sig med uppdateringar i framtiden. But no.

Det är ju inte supersynligt, utan det hackar till ibland liksom. Men syns och märks gör det. Känns liksom inte som att själva paden är så känslig heller. Min otur med allt tekniskt alltså...

Får la prova en sista gång innan jag lämnar in den.

Men när min MBP mid-12 15" kändes rappare, så... (undrar tusan om den inte kändes rappare i operative över huvud taget). Märkligt..

Testade nytt konto,och jag undrar om det inte blev bättre denna gång ändå. Tycker förvisso att jag ändå märker av lite hackande. Vet inte.

Något jag märkt och som ev har med saken att göra är att Safari läser in sidan först när man scrollar ner på på en sida: bilderna liksom laddas framför mig när jag scrollar, vilket i sig skapar ett visst hopp ibland texten när bilder läses in i placeholders osv. Märkligt det med.

Hur får jag bort det? Vill att allt ska vara inläst direkt, och inte poppa upp under scrollning.

Finns det annars något enkelt sätt att flytta allt gammalt till nya kontot, eller komma åt från gamla. Vill ju iofs använda samma login och apple-id. Hur ska jag tänka här, så det blir rätt? Eller borde jag ta backup på allt igen, och rensa datorn? Antar att jag egentligen inte behöver formattera osv, utan kan installera om - över det gamla och ändå få ren installtion?

Det bestämmer sidan hur bilder (eller annat innehåll) läses in, inte din webbläsare eller du. Vilka sidor är det du besöker där du upplever att detta är ett problem?

Senast var det Aftonbladets sidor. Men fler, kommer dock inte på vilka. Ska testa runt lite.

Men - intressant det du berättar om hur sidinläsning går till. Har ingen aning om sådant.

Men nu har jag märkt något annat - ändrade tillbaka scrollningen till "naturlig" i inställningar; då känns allting mjukare igen. Kan vara en slump, och just nu. Annars måste det ju vara en bug?

Ps. Vilka är standardinställningarna för trackpaden i inställningar och i hjälpmedel? finns ingen "reset" till default. (hade jag uppskattat).

Hur laddar Expressen vs. Aftonbladet hos dig? För mig så är Aftonbladet rejält långsammare än Expressen t.ex.

Kanske behövs en Adblock extension till Safari? Inte konstigt om det rycker till om du besöker Aftonbladet som har 100 reklamrutor.

Har testat med och utan, samt med Safari, Chrome och Firefox. Kan ju vara att det ändå blir nåt fel, även med blocker. För dessa (heter det?) placeholders måste ju göras nåt med, och då kanske det blir fel. Ska återkomma var det med hackar så kanske i kan hitta vad som är gemensam nämnare?
Men just att AB's sidor laddar MEDAN jag scorllar, så att jag hinner se saker laddas in - det känns ju weird för en lekman som mig. Har man valt det av...ja, av vilken anledning? Too much buzz på den sidan annars eller?

Händer även på den här sidan och i den här tråden. Verkar ibland som det händer när jag "scrollar försiktigt". Småhackar, rycker som sagt. Ser ni med samma burk INGET av detta alltså? Vad är då oddsen för detta...att bara jag har det, och att det dyker upp med täta mellanrum. Ser på andra ställen på nätet att det är fler än jag, så det är lite märkligt...

Sökord: Macbook Pro, M1, Scrolling, lag, stutter osv...

För mig laddas AB i förhand/bakgrunden så när jag scrollar är sidan redan laddad.

Lyx!! Märkligt detta.

Ni so kör M1 och använder Whatsappclienten. För mig rycker det även när man scrollar högerfältet ibland text och bilder i Whatsapp - och det rätt rejält. Ser ni något sådant?