Rundll32.exe programfel

På jobbat får vi ett fel i en programdel av vårt verksamhetssystem. Felet uppstår när vi ska starta en intern e-tjänst och uppstår inte för alla användare utan bara vissa. Någon som har en idé.

Så här ser felmeddelande ut:

rundll32.exe - programfel : instruktionen på 0x000000001001c727 refererade till minnet på 0x0000000000000004. minnet kunde inte vara read.

Spontant skulle jag misstänka att det är något problem relaterat till RAM. På de klienterna som får problemet, har de klenare RAM än de som inte får problemet? Nåt annat program som körs samtidigt som äter systemresurser?
Här finns det lite matnyttig info med lite andra felsökningstips
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/rundll32exe-error-in-windows-10/efdf4d62-12cb-4bb4-9a9d-0376f2b1a5ba

Klienterna är i av samma typ. Jag har provat olika datorer och får samma fel. Vi gjorde också test när en annan användare loggad in på min dator och då funkade det i stort sett klockrent.

Aktivera dump vid fel, vanliga orsaker till fel är drivrutiner

https://learn.microsoft.com/sv-se/troubleshoot/windows-client/performance/read-small-memory-dump-file

Kanske en dum fråga, men har du kikat i Event Viewern om du kan hitta felet där? Typ sortera på Error och Critical.

Ja, den säger tyvärr inte så mycket. Jag ska kika lite och ta några dumpar och lägga in här.

Så här ser det ut i inställningarna. Tyvärr så har jag inte behörighet att öppna filerna.

Om jag inte har fel ska man kunna välja minidump i dropdownmenyn, men du behöver tydligen vara lokal admin.

Än så länge ingen lösning. Vi får upp denna ruta också.

Det där måste utvecklaren av affärssystemet kunna svara på.
En googling på "eo.base.runtime.exception channel disconnected" ger en massa träffar som du kan grotta ner dig i om du vill.

1 gillning

Skulle du säga att detta är en fråga för systemleverantören eller en fråga för IT-avd?

Kort bakgrund; I vårt verksamhetssystem/diariesystem har vi en funktion som ska ladda en intern webbläsare och där med en intern e-tjänst.

Jag skulle säga systemleverantören. Tveksam om it-avd klarar det där om de inte har stött på felet förut.

1 gillning