Rösta på Årets matbluff 2024 – vilken produkt luras mest?

Från sajten:
image

Vilken livsmedelsprodukt har varit mest vilseledande det gångna året? Nu är det upp till dig att avgöra!

Finalisterna till Äkta varas antipris –Årets matbluff, har avslöjats. Bland dem hittar vi allt från tortellini med nästan obefintlig ricotta till glass med falskt lokalt arv.

Omröstningen är öppen till och med den 27 januari, och vinnaren koras snart efteråt. Syftet är att sätta press på tillverkare som tummar på sanningen. Tidigare “vinnare” har till och med ändrat sina produkter efter kritik.

Så vad tycker du – är det socker som räknas som frukt eller vatten som fyller ut pizzasåsen som förtjänar din röst?

Se alla finalister och rösta här: Läs mer på Äkta vara.

Det där med pizzasåsen har jag funderat över. Det behöver ju inte vara en bluff. Det finns ju många olika sorters tomater, och bara för att det står "tomater, vatten och salt" på innehållsförteckningen behöver det ju inte vara samma sorts tomater som i deras andra förpackningar. I så fall blir det inte samma resultat om man spär ut och saltar deras vanliga krossade tomater, vilket Äkta Vara antyder att det skulle bli.

Men jag har inte provat denna. Kanske är det samma tomater i den. Är det någon som testat?

1 gillning

En märklig omröstning och urval av produkter tycker jag. Självklart är det jättebra att det uppmärksammas men det är väldigt stor skillnad på vad de olika företagen gör "fel".

• Glassarna har effektiviserat tillverkningsprocessen men inte ändrat varumärket, det händer ju hela tiden.
  • Mutti erbjuder ett alternativ som kanske är bättre som pizzasås, men det finns billigare alternativ såklart.
  • Axa ljuger ju faktiskt och det känns graverande
  • Icas pasta innehåller ganska lite ricotta men är det inte rätt föräntat med färdigrätter?!?
  • Gevalia har ändrat förpackningsstorleken utan att skylta med det och det är ju lite "sneaky" men bara för vi är vana vid 500 grams förpackningar av kaffe måste ju inte alla vara det.
5 gillningar

Ja, kanske. Vet inte hur mycket vatten det är i. Men man brukar ju reducera krossade tomater / passerade tomater rätt kraftigt innan man använder det som tomatsås för mindre vattning pizza… vatten o pizza är ingen bra kombo

Tror de flesta kaffe packningar fortfarande har samma höjd vilket gör det lite ”fullt”.

Mm Kan vara förenat med Färdigrätter. Men känns fortfarande ligga ruttet.

Var det inte Marabou som hade något med blåbär som inte innehöll blåbär…

Ingen tvekan om att dom alla är lite fula och det är bra att det uppmärksammas men lite ansvar har man ju som konsument att läsa på förpackningen. Sen tycker jag det finns en stor skillnad mellan att faktiskt ljuga som Axa jämfört med försöka småluras lite.

1 gillning

Mm

Sen trist att det inte ligger mer hjärta och ansvar hos producenten

1 gillning

Lohilo/Alvestaglass ”vann” tävlingen men har redan aviserat att tillverkningen flyttar hem till Sverige igen.