RolexJockes nya tv

Var på MM idag och kollade rean och blev sugen på en ny TV. Just nu står det mellan Philips Ambilight (om det går att ställa ett fast vitt ljus) eller Samsung QLED el Neo QLED. Lite rörigt bara med Samsungs olika beteckningar och priser.

Ska vara en 55” minst 4K, 4 HDMI, kör dekoder & ATV. Inga spel konsoller så det de behöver har jag ingen nytta av. Tänkte max 15 K men det är inte skrivit i sten.

Tips emottages, kanske finns annat jag missat.

Nästan den viktigaste frågan: Har du fönster bakom soffan? Dvs så reflektioner av dig själv kan bli synligt på tv’n?

Nix fönster på sidan som inte reflekterar.

Om Ambilight inte är jätteviktigt så gå på en LG Oled…
Du får nog läggatill några tusingar från 15k…men, det är bara pengar.

Jag hade kört på en OLED från LG

Kan detta vara en bra deal? 8990:- som medlem.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-a1-55-oled-4k-uhd-smart-tv-oled55a16la-1333214.html

Ja absolut, notera att nya priset är 9990 kronor så det är en tusenlapp du sparar, inte 6000 kr.

Se tex hos Netonnet.

1 gillning

Där ser man, har inte kollat runt än så länge. Finns det någon vettig förklaring på skillnaden mellan A, B & C modellerna?

Massa småsaker som jag inte tror påverkar din användning.

1 gillning

Om jag tolkat det rätt så är de vigtigaste skillnaderna:

A serie: 50Hz panel & HDMI 2.0
B serie 100 Hz panel & HDMI 2.1

Så länge jag inte spelar och ser på sport så är väl inte nyttan så stor med B serien antar jag. Snart 60 bast så det flimrar väl i ögonen även med en 100 Hz ändå. :joy: :joy: :joy:

Precis!

Det mesta går ändå i 24 bildrutor!

Här finns dock intressant information om just LG A1.

Tackar. Jag har inga problem med reflexer då mitt fönster är på sidan och TV lite vinklad ifrån fönstret.

En annan fråga, behöver ATV’n sitta i HDMI ARC eller har det ingen brtydelse?

Fan jag känner mig som LillEdling. :joy: :joy:

5 gillningar

Den skall INTE sitta i ARC :slight_smile: Endast soundbars skall göra det.

StorEdlig så fall? Eller Edling med skägget? :slight_smile:

2 gillningar

Du har inte köpt och lämnat tillbaka över 5 tv-apparater än så du är än så länge inte inte i riskzonen :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Tackar. Då kan jag sätta DVD’n som jag aldrig använder i den porten. Det är bara t HDMI på LG’n men det klarar jag mig på.

Webhallen kör medlemsrabatt på LG B1. 11990:-. Webhallen.com

La själv vantarna på sista exemplaret i webblagret, men ser att det finns en kvar i Linköping.

1 gillning

Länken sa 14990:-

Edit: Såg nu att du skrev medlemsrabatt.

Priset ändras när man loggar in (medlemsrabatt).