RolexJockes humortråd! (2023)

Vad är det för något?

En kvinna tar med sin 16-åriga dotter till doktorn. ”Okej, vad har ni för problem?” frågar doktorn.

Mamman säger: ”Det är min dotter Karin. Hon är sugen på godsaker, går upp i vikt och mår illa nästan varje morgon.”

Doktor undersöker Karin ordentligt, och vänder sig sedan till mamman och säger: ”Okej, jag vet inte hur jag ska säga det här på ett bättre sätt, men Karin är gravid i fjärde månaden.”

Mamman svarar: ”Gravid!? Det kan inte stämma, hon har ju aldrig varit med en kille. Eller hur, Karin?”

Karin: ”Verkligen inte, jag har inte ens kysst någon!”

Doktor går bort till fönstret och stirrar ut. Flera minuter passerar, och till slut frågar mamman: ”Har det hänt något där ute?”

Doktorn svarar: ”Nej, inte precis. Men förra gången detta hände visade sig en stjärna i öst, och tre vise män uppenbarade sig från kullen. Jag tänker ta mig fan inte missa det den här gången!”

3 gillningar

Det var Lucas sätt att leta elfel, han hittade inte ett rätt. :joy::joy:

1 gillning

Kanske gått till på samma sätt som för Jane the Virgin - en telenovela på Netflix.

Lucas, mannen som uppfann mörkret och vidareutvecklade kortslutningen. Elsystem i många engelska bilar och inte så bra alltid.

2 gillningar

Du vet väl varför de serverar ljummen öl i England? Lucas gjorde kylskåp också. :joy::joy:

3 gillningar

Lucas, mannen som uppfann mörkret..:sweat_smile:

The King of Darkness, polare till Ozzy. :joy::joy::joy:

Jag är väl medveten om Sir Joseph Lucas och hans verk :smile:

Är dock lite nyfiken på flaskan och vad den innehåller/används till :thinking:

Vet inte om du blir mycket klokare av detta. :joy::joy:

Google translate är min vän här. :joy::joy:

Elektrisk teori - en avhandling om vikten av rök

av Joseph Lucas (Mörkrets prins)

Alla elektriska komponenter och ledningsnät är beroende av korrekt kretsfunktion, vilket är överföringen av laddade joner genom att kvarhålla den synliga spektrala manifestationen som kallas "rök". Rök är det som får elektriska kretsar att fungera. Låt dig inte luras av forskare och ingenjörer som pratar om exciterade elektroner och liknande. Rök är nyckeln till allt elektriskt

Vi vet att detta är sant eftersom varje gång man släpper ut röken ur en elektrisk krets slutar den att fungera. Detta kan verifieras upprepade gånger genom empiriska tester. Till exempel, om man placerar en stor kopparstång över polerna på ett batteri, frigörs enorma mängder rök och batteriet slutar snart att fungera. Dessutom, om man observerar rök som läcker ut från en elektrisk komponent såsom en Lucas spänningsregulator, kommer det också att observeras att komponenten inte längre fungerar.

Logiken är elementär och ofrånkomlig! Kabelstammens funktion är att leda röken från en enhet till en annan. När ledningsnätet läcker och släpper ut all rök ur systemet fungerar ingenting direkt efteråt.

Startmotorer ansågs olämpliga för brittiska motorcyklar under en tid till stor del eftersom de regelbundet släppte ut stora mängder rök från det elektriska systemet.

Det har rapporterats att Lucas elektriska komponenter möjligen är mer benägna för elektriska läckage än deras Bosch, japanska eller amerikanska motsvarigheter. Experter påpekar att detta beror på att Lucas är brittisk, och att allt brittiskt läcker. Brittiska motorer läcker olja, brittiska stötdämpare, hydrauliska gafflar och skivbromsssystem läcker vätska, brittiska däck läcker luft och British Intelligence läcker nationella försvarshemligheter.

Därför följer att brittiska elsystem måste läcka rök. Återigen är logiken klar och ofrånkomlig.

Ibland kan du missa att komponenten släpper ut röken som gör att ditt elsystem fungerar korrekt, men om du nosar runt kan du ofta hitta den felaktiga komponenten genom den obestridliga och tydliga röklukten. Ibland är detta en bättre indikator än vanliga elektriska tester utförda med en volt-ohm-mätare.

Sammanfattningsvis ger det grundläggande konceptet för överföring av elektrisk energi i form av rök en tydlig och logisk förklaring av elektriska komponenters mysterier och varför de misslyckas.

"En gentleman kör inte runt efter mörkrets inbrott." - Joseph Lucas, 1842-1903

1 gillning

3 gillningar

3 gillningar

Bilden får mig att tänka på Marcus Berggren :joy:

2 gillningar

Snart dags för hjälmarna att komma fram.

2 gillningar

5 gillningar

3 gillningar

6 gillningar

Vareviga dag.

4 gillningar