Roborock vs Mi Home app

Hej

Har äntligen gjort slag i att köpt hem en Roborock S6 MaxV. Har ett två frågor innan jag ivrigt sliter upp paketet. :slight_smile:

Jag har ju förstått att den mappar upp ens hus första gången. Hur lätt är det att fixa till i efterhand? Vi har ett par utrymmen men avgränsande grind t.ex, samt enormt mycket saker på golvet i barnens rum som jag inte har tid att städa just nu..

Vilken app? Internet ger lite delade meningar vilken man ska använda.. Roborock vs Mi Home appen, finns det någon fördel med den ena eller den andra?

Jätteenkelt, inga problem alls. Bara att dela, slå ihop, sätta virtuella väggar/no-go-zoner etc precis som du vill.

Xiaomi Home-appen.

Underbart, tack för svar!

@Zigge Är det så att du använder HomeKit så finns det möjlighet att få in din dammsugare där också, som då gör att du kan skapa automationer för den. Den möjligheten finns med hjälp av Homebridge, om du är bekant med den mjukvaran.

Jag skulle rekommendera Roborock-appen. Jag har samma dammsugare och den stora skillnaden är att du i Roborock-appen kan se en liveström från kameran samt styra den med mobilen som fjärrkontroll. Tycker det är guld värt att kunna koppla upp sig, se var den är, om den kört fast, åka och kolla om altandörren är stängd osv när jag inte är hemma.

Har inte testat vilken som integrerar bäst mot Google Assistant än dock.

Ja den funktionen hade varit trevlig att utnyttja, provstartat den i Mi home appen nu och hittade ej den där.

betyget på roborock appen i appstore skrämmer mig dock :slight_smile:

Roborock-appen för då kan du be den att städa enbart ett specifikt rum via Google Assistant.

1 gillning

Tack! Det avgör då jag i väldigt många fall kommer vilja be den städa bara köket efter matlagning samt när hunden varit ute.

@Zigge

Det kan man göra i Xiaomi Home-appen också, be den städa specifikt rum alltså.

Det kan man också göra i Xiaomi Home-appen. Inte för att jag ser den större nyttan med funktionen men det går att göra :slight_smile:

Ja men inte via rösten via Google Assistant - det går enbart om du är ansluten via Roborock-appen.

Möjligt gällande just Google Assistant, det kan du ha rätt i. För dem som använder sådant :slight_smile:

Då blir det roborock appen :slight_smile:

Det är precis detta jag varit ute efter, vi har haft en äldre neato botvac som dammsugit bra, men den är “dum” då den kör tills den är färdig… Och med en öppen planlösning tar det ett tag. Har en Sonos one i köket, och det är där hunden kommer in ifrån trädgården så att kunna säga “Ok google, dammsug i köket” är precis det jag eftersökt!