Roborock S6 konfunderad av matta

Någon som stött på det här? Höll på på det här viset i fem minuter innan till slut lyckades irra av mattan.
bild

Den funkar som väntat överallt annars.

Svarta prickarna som ställer till det. Roboten tror att det är stup. Täck över sensorerna om du inte har några stup den kan köra utför

1 gillning

Ah, det förklarar saken. Den hade stora problem att ta sig upp på mattan överhuvudtaget stackarn. Får ta fram tejpen.

Funkade ju prima!
bild

1 gillning

Är det ett seriöst svar eller på skoj ? Hah
Sjukt isf om den tror det e stup :rofl: enfärgad matta som gäller vi köp av roborock

Eller inga mattor alls. :rofl::rofl:

Det är faktiskt på det viset, körde gladeligen på mattan efter jag tejpat fast vitt papper på sensorerna. :sweat_smile:
Kan ju tycka det är synd att man inte kan stänga av sensorerna istället. :relaxed:

Svarta mattor tror den är ett stup/fall. Säkert liknande för andra tillverkare. Jag köpte 3d-printade covers för 20kr.

Går det inte att programmera säkra områden, ytor utan stup liksom?

Går att ställa no-go zoner. Men inte “säkra zoner”

Fan så sjukt :scream::face_with_monocle:

Ännu sjukare att folk använder handjagare (vanlig dammsugare)

2 gillningar

Inte riktigt men visst :+1:

mattor är ett jäkla jitter… vi har inga hos oss.

Är de för att ni bor i en öken?:stuck_out_tongue_winking_eye::sunglasses:

japp…

1 gillning

Nej, det är bara vissa mattor/mönster som är problematiska - man behöver inte hålla sig till enfärgat. :slight_smile:

Vi har många mattor hemma som inte är enfärgade (t ex en persisk matta med både svarta, röda och blå inslag eller bilmatta med vägar och hus och en massa olika färger) och det är inte några problem för vår Roborock. Enda problemet med mattor, som vi har, är att vissa att vissa mindre mattor lätt glider iväg eller trycks undan när roboten ska försöka köra upp på dem, ungefär på samma sätt som när man dammsuger en liten matta med en traditionell dammsugare.

Men visst hade det varit snyggare om det gick att lösa i mjukvara än med tejp på sensorerna! :slight_smile:

ah tänkte väl , för jag har också en matta i vardagsrummet med massor av mönster , orka den ska lalla runt där som ett frågetecken och inte fatta någonting haha :slight_smile:
i värsta fall åker den tillbaka till butiken så d lugnt men
så jäkla tråkigt att jag har så många no-go zoner här hemma bara

måste den gå en runda hemma först innan och scanna av eller får den upp hela lägenheten på något vänster direkt , så man kan sätta upp alla dessa zoner osv ?

Första gången läser den av bostaden och skapar en karta samtidigt som den städar, sedan sparas kartan och man kan sedan avgränsa rum, lägga till no go-zoner med mera.

då måste jag egentligen vara hemma o vara på tårna när den börjar köra där den inte får :slight_smile: första gången asså