Roborock Qrevo Curv – löser det som ingen annan robotdammsugare klarade av

Från sajten:

Nu när vi har gått in i 2025 så är det dags för nya robotdammsugare och vi har hårdtestat Roborocks senaste robotdammsugare Qrevo Curv under julledigheten.

Antingen hatar du eller älskar den nya designen

Innan vi går in på alla coola funktioner och specifikationer så börjar vi med det visuella och något som sticker ut ordentligt med Qrevo Curv är dockningsstationen. Istället för den klassiska, lite mer kantiga formen så är den nu mjukare och oval. På den rundade ovansidan hittar vi ett lock som går att öppna och där kommer vi åt både en renvattentank, smutstank och dammsugarpåsen. Även öppningen där robotdammsugaren åker in för att ladda, rengöra mopparna, tömma sig på smuts är rundformad. Undertecknad gillar den nya, lite mjukare designen och tycker det är en klar förbättring. Min fru däremot tycker den är provocerande ful så det råder minst sagt lite delade meningar här hemma.

Vad tycker du om dockan, ful eller snygg?

Utvecklingen har gått sakta – fram tills nu

Qrevo Curv kommer med en sugkraft på hela 18 500 pascal vilket är den högsta sugkraften någonsin i en robotdammsugare och efter våra veckor med robotdammsugaren kan vi bara säga att det är löjligt rent i hemmet och även i mattan. Något som alltid har varit ett problem, framförallt i Sverige är våra trösklar, speciellt till badrum. Golven är ofta nedsänkta för att undvika att vatten tar sig ut från badrummet om det skulle vara en vattenläcka och robotdammsugare har inte hanterat dessa höjdnivåer bra – fram tills nu.

Den tar sig ut!

Roborock Qrevo Curv kommer utrustad med något de kallar AdaptiLift Chassis vilket innebär att den kan höja hela robotdammsugaren både fram och bak. Det gör att den kan ta sig över standardtrösklar på upp till 3 centimeter och dubellagerströsklar på upp till 4 centimeter. Detta är något som fick undertecknad att jubla när jag testade funktionen och det mest fantastiska – det fungerar. Den tar sig både in i badrummet utan problem och efter lite kamp tar den sig även ut ur badrummet. Det tar alltid en stund för den att försöka ta sig ut men den lyckas varje gång. Att slippa lyfta ut robotdammsugaren eller manuellt bara bära in den i badrummet är fantastiskt skönt och nu kan vi komma hem till ett rent hem i alla rum – tack Roborock.

Höjbart chassi är riktigt nice!

Robotarmar och anti-trassel

Ett annat vanligt problem med robotdammsugare är långa hårstrån eller många hårstrån om du har ett husdjur som ofta trasslar sig in i huvudborsten. Roborock har löst detta genom att dela på huvudborsten och i kombination med deras FlexiArm-sidoborste så är det helt trasselfritt. Undertecknad har inga husdjur hemma men både en dotter med långt hår och en fru med långt hår och efter varje städning så är det helt rent från hårstrån på huvudborsten och på golvet. Deras FlexiArm-sidoborste fälls ut automatiskt när den åker mot ett hörn för att få kunna suga upp alla smulor och ena moppen åker även ut för att alltid komma åt längs alla kanter i hemmet.

Ingen dammsamling i hörnen

När roboten är klar så åker den och tömmer sig på smuts och tömmer även det smutsiga vattnet och fyller på med rent och den tvättar även mopparna i 75-gradigt vatten för att få död på alla bakterier (eller rättare sagt 99,99% av bakterierna). Den kommer även utrustad med en RGB-kamera och en lampa som automatiskt tänds om det är mörkt när den städar och den kan identifiera upp till 62 olika objekt så den undviker dem under städningen. Med hjälp av AI kan vi även få rekommendationer på no-go-zoner där den enkelt kan fastna.

Kolsvart hemma? Inget problem.

Den är kompis med ditt husdjur

Precis som många av Roborocks andra robotdammsugare så försöker den vara så snäll som möjligt om de lite lurvigare familjemedlemmarna. Qrevo Curv kan automatiskt känna igen husdjur och även ta bilder på dem under sin städning som du sedan kan ladda ned från appen. När robotdammsugaren upptäcker ett husdjur i närheten så stänger den automatiskt av huvudborsten och kör förbi innan den sedan fortsätter städningen. Om du sitter på jobbet och undrar var din katt eller hund befinner sig eller gör så kan du även be robotdammsugaren söka efter ditt husdjur.

Få en bild på ditt husdjur när du inte är hemma.

Marknadens bästa app och massvis av funktioner

Vi har testat ett gäng robotdammsugare tidigare från Roborock och som vi har sagt tidigare så tycker vi att deras app är den bästa på marknaden i form av funktioner och inställningsmöjligheter. Tråkigt nog möttes vi av reklam i appen för några dagar sedan som vi tvingades att titta på i fem sekunder för att komma in i appen. Det är inte okej och vi hoppas detta var en engångsgrej. Vi kommer inte bli långrandiga om appens alla funktioner i denna recension då det är ungefär samma som i tidigare recensioner men kort och gott så går det att ställa in zoner, ändra namn på rum, välja hur den faktiskt ska städa och ställa in olika genvägar så vi snabbt kan komma igång med städningen.

Inte ett enda hårstrå fastnar i borsten.

Roborock har även sin alldeles egna röstassistent Rocky som går att använda men den har ännu inte kommit på svenska utan det är engelska som gäller. Har du husdjur så finns det även en rad smarta funktioner.

Så hur rent blir det då?

För att besvara den frågan så kan vi kort och gott säga att det blir väldigt rent hemma. Både mindre intorkade fläckar kan den automatiskt känna av och skrubba bort och det blir även helt dammfritt hemma. Vi har sedan tidigare testat Roborock S8 MaxV Ultra och den kommer med deras VibraRise 3.0-lösning så istället för två roterande moppar så har den en större duk som använder sig av höghastighetsskrubbning. Detta alternativ tycker vi är lite mer effektivt på torkad smuts än de två roterande mopparna men fördelarna med mopparna är att ena sitter på en robotarm och kommer åt betydligt bättre i hörn.

Det blir riktigt bra resultat när den är klar.

Det som är så skönt är att Qrevo Curv är mer eller mindre underhållsfri. Det går att rengöra mopparna automatiskt, den tömmer sig på smuts och den kan även rengöra själva rengöringsplattan som robotdammsugaren står på. Jämfört med S8 MaxV Ultra så tycker vi att Qrevo Curv hanterar mattor snäppet bättre. Vi har en matta under köksbordet som vår S8 MaxV Ultra ofta trasslade in sig i men samma sak sker inte med Qrevo Curv.

Det är lite tillfredsställande att se hur mycket smuts sen får bort från golven.

Recension: Roborock Qrevo Curv

Fördelar

• Höjbart chassi så den kommer in och ut ur många svenska badrum
  • Inga hårstrån trasslar in sig i huvudborsten
  • Gör riktigt rent hemma med sin kraftfulla sugkraft
  • Så gott som underhållsfri

Nackdelar

• Råkar fortfarande trassla in sig laddsladdar då och då
  • Mopparna kunde varit lite blötare än vad de är på högsta inställningen
  • Några gånger har den inte lyckats tömma sig på damm

Detaljer

• Tillverkare: Roborock
  • Modell: Qrevo Curv
  • Sugkraft: 18 500 pascal
  • Lidar: Ja
  • Kamera: Ja
  • Höjbart chassi: Ja
  • Robotarm: Ja, en för mopp och en för borste
  • Igenkänning av hinder: Ja
  • Kan ta sig över trösklar: Ja, vanliga trösklar upp till 3 centimeter, dubbeltrösklar upp till 4 centimeter
  • Lansering: 16 januari
  • Pris: 13 890 kronor
  • Tillverkarens hemsida: Roborock

Sammanfattning

Roborock Qrevo Curv löser ett av de största problemen vi har haft med robotdammsugare sedan de kom och det är att ta sig över lite högre lister. Eftersom den automatiskt höjer chassit så kan vi varje dag komma hem till ett rent hem och framförallt ett rent badrum vilket är fantastiskt skönt. Qrevo Curv städar riktigt bra och är bra på att hitta hinder men som många andra händer det ibland att den råkar käka i sig en laddsladd. I kombination med det höjbara chassit, deras robotarmslösning för borstar och mopp samt en sugkraft på hela 18 500 pascal så är detta en robotdammsugare med extra allt. Är du ute efter en robotdammsugare som verkligen kan städa hela hemmet och även gör det bra så är Qrevo Curv ett givet köp. Vi kan nog faktiskt sträcka oss till att säga att detta är en av de bästa robotdammsugare vi har testat hittills.

Betyg: 4.5 / 5

Teknikveckan rekommenderar starkt!

Galleri

2 gillningar

Den är snäll mot husdjuren men frågan är om husdjuren är snälla mot den. :joy:

1 gillning

Haha ja det är en bra fråga!

Börjar inte dammsugarna a blir lite väl dyra nu?

Det beror på skulle jag säga, det finns ju maskiner i alla prisklasser och vill man ha en som kan allt och lite där till så kostar det ju en slant.

Så otroligt malplacerad den formen på dockstationen.

Den växer på en! Eller inte på frugan men jag gillar den mer och mer faktiskt!

Den är ju snygg men svårplacerad kanske när man mest har kantiga möbler i övrigt? Lite Barbapappa-feeling på formen.

Stora frågan är då! Jag har ett smart hem och styr mycket med rösten (Amazon Alexa). Min Dream kan jag bara starta städa, inte välja t ex enskilt rum. Någon som vet om den här kan göra typ Alexa clean kitchen. ?

Kan kika vad som går att göra när jag kommer hem från jobbet!

Hur är den att köra upp på mörka/svarta mattor?
Tror den att det är en trapp & stannar eller är den tillräckligt smart att fatta att det är en matta.
Min nuvarande (Roborock S6) så måste jag täcka över cliff-sensorn för att den ska åka upp på mörka mattor.

Tyvärr så äger jag inte en enda svart matta så kan tyvärr inte testa det, men senare modeller ska vad jag har läst klara svarta mattor betydligt bättre!

1 gillning