Roadtripp, Sthlm-Tyskland-Danmark

Vi håller på att fundera på att ta en roadtripp till Tyskland och Danmark på höstlovet. Syftet är mest att ha något kul att göra på höstlovet och samtidigt köra in den nya bilen som borde ha kommit då(annars blir det här ett praktfiasko som får ställas in).

Jag har dock några frågor. De senaste gångerna vi har varit på utflykt med bilen till dessa områden har vi kört genom Danmark. Men för ca 20 år sedan tog vi en nattfärja från Trelleborg till Travemünde.
Någon som åkte den trippen i modern tid? Något att tänka på? Är lördagar mer party eller är detta en ren transport av lastbilar, bussar och familjer med bil? Jag vet att jag då tyckte det var ett civiliserat sätt att ta sig till Tyskland. Man får en naturlig etapp Stockholm-Trelleborg och sover på färjan.

Hem skulle vi då åka genom Danmark. Antingen Puttgarden-Rödby eller landvägen via Jylland och Fyn. Vilken av dessa är att föredra? Jag har åkt både men det var ett några år sedan.

Varför inte ta hemvägen över Rostock - Gedser med en trevlig övernattning i Köge som är riktigt trevligt. Finns mycket fina små orter i gamla Öst Tyskland på uppvägen mot Rostock.

1 gillning

Tänk på om du kör genom Danmark att det är två broavgifter som ska betalas. Stora bält och Öresundsbron. Inga jättekostnader men värt att tänka på

Sedan som @RolexJocke skriver. Rostock - Gedser tycker jag är en trevligare överfart än Puttgarden - Rödby.

1 gillning

Fördelen där är att man hinner äta i lugn och ro och de serverar mat istället för det de har på Rödby - Puttgarden färjan.

En fråga var i Tyskland hade ni tänkt er att besöka?

Helt öppet. Planen är bara Tyskland och Danmark. Vi har inte ens bestämt hur många dagar vi ska vara borta. Sonen har liv och jag kan ta ledigt hela veckan. Hustrun ännu lite osäkert om hon får hela veckan. Men minst fem övernattningar, inkl ned och upp så att säga. Kanske sex övernattning?

Det @RolexJocke och @Thomas skriver ska jag kolla upp. Sedan är väl jag en typisk pessimist svensk… Sista veckan i oktober känns som regn och rusk. Det gör att vi måste vara redo att anpassa våra dansaktiviteter utifrån det. Men alla tips tar vi tacksamt emot.

Det är i förtillfället inte tillåtet att åka till Tyskland genom Danmark för att gränshandla om du inte är folkbokförd i Skåne, Halland eller Blekinge.

Sista veckan i Oktober som gäller, har kanske ljusnat tills dess.

Men skall man bara köra till Rödby är det bara Öresundsbron.

Får hoppas det. Har stått i startgroparna i några veckor nu. Börjar sina i barskåpet.

2 gillningar

Men om man ska sova över? Jag har fattat det som att man måste kunna uppge just det. Eller är jag ute och cyklar?

Det stämmer nog. Man måste bevisa att man har en bokning i Tyskland

Nu skulle vi helst inte vilja ha några bokningar. Men våra kompisar har en lägenhet i Tyskland. Undrar om man kan hänvisa till att det är dit vi ska?

Kan vara värt att titta på. Räcker att man åker en gång per år så har man tjänat in det.

https://www.oresundsbron.com/sv/club/tema/bropass

2 gillningar

Danmark genomför man bara stickkontroller vid gränsen från och med igår. Kan såklart ändras.

Men Sverige räknas väl som öppet land, dvs utan restriktioner?

https://politi.dk/coronavirus-i-danmark/rejser/rejser-ind-i-danmark

Det är med helt okej att åka till Tyskland numera utan karantän. Dock har både Danmark och Tyskland munskyddskrav på färger och andra ställen

Min danska är inte den bästa men gäller väl bara vissa.
bild

Såklart. Syftade på om man kör Jylland-Fyn-Själland :wink:

1 gillning

Okej för är det åt Berlin hållet så är ju Gedser Rostock toppen men är det mer åt Hannover / Hamburg hållet så är nog Rödby Puttgarden att föredra. Sedan kostar det nog ca 2000 SEK T/R med båda linjerna Scandlines. TT Line är nog ännu dyrare men då sover man ju om nu vill det i dessa tider. Är ni intresserade av en fin stad vid kusten mellan typ Rostock och Travemünde så är Wismar värt att besöka eller bo i :slightly_smiling_face:
https://www.ttline.com/sv/passagerare/praktiskt-2/restips/wismar/