Rita mitt hus – Vilken app ska man ha?

Jag håller på att rita en detaljplan av mitt hus i Illustrator.
Jag inser att året är 2023 och det borde finnas betydligt bättre program för detta idag… Dvs med automatisk utritning av mått, dörrar, etc etc.

Jag köpte tiden appen MagicPlan för iOS, men har aldrig riktigt blivit kompis med den. Kanske för att jag gillar att sitta vid min Mac och jobba, och inte med en tanig lite iPhone.

Så frågan är: Vilken app till Mac ska jag ha för att göra en detaljplan?

Bara för att reda ut begreppen så undrar ja om du inte menar planritning istället för detaljplan?

Ditt önskemål är att det ska vara en app för iOS?

Jag sitter i Windows med AutoCAD och Revit större delen av mina dagar men det är professionella program med en helt annan prislapp. Tycker frågan är intressant så jag följer tråden för att se vad som föreslås.

1 gillning

Planritning är säkert korrekt term. :slight_smile: Jag har mätt mina väggar och tak, och vill skapa en ritning. Vad är skillnaden mellan Planritning och Detaljplan?

Jag vill ha en app för macOS.

Du har uppenbarligen inte förstått grundfrågan! Det handlar om att rita ett hus. Inte ett kommunalt planeringsverktyg.

1 gillning

Jag tror nog jag förstått frågeställningen rätt men ville bara klargöra begreppen eftersom "Detaljplan" är något som du mycket riktigt påpekar är något man gör i kommunal planering.
Jag la med länkar till de två begreppen i mitt första inlägg om man vill ha en förklaring.

Det går att rita 2D-planer i LibreCAD (https://librecad.org/) om man vill det. Här är en enkel tutorial på det: LibreCAD v2 2D Floor Plan Tutorial For Beginner
Men @carlsson kanske hade tänkt sig mer 3D eller mer visuellt tilltalande verktyg?

3 gillningar

återigen försök förstå grundfrågan.

Visste inte att det fanns en opensource CAD! :slight_smile: Tack @Pdov.

Här finns ytterligare instruktioner för en planritning:

Fusion360 var ju tidigare gratis, osäker hur det är nu? Men en planritning går ju att fixa med en 2d-sketch utslängd på en ritning bara. Men är Libre bra så är det kanske onödigt.

Jag har tillgång till autodesks produkter via jobbet, jobbar normalt i typ inventor.
Så när jag ritade om vårt hus för renovering och utbyggnad körde jag Revit. Hade redan kört det tidigare en gång när jag ordnade bygglov åt mina föräldrar.
Men tröskeln känns ganska hög i just Revit, kanske beror de på att jag är van traditonella(i min värld) cad-program ämnade för mekanik/design och inte för byggnader.
Fick i alla fall beröm för mina ritningar på bygglovsavdelningen, men antar att de får se mycket spännande handlingar…

Men jag tror folk ibland har en något naiv föreställning om hur enkelt man ritar ett hus i 3D, i alla fall tolkar jag det så utifrån vad jag läst på Byggahus när frågeställningen dykt upp.