Ring börjar erbjuda video end-to-end-kryptering

Från sajten:

Ring har tidigare fått kritik för att lite väl många internt kunna ha åtkomst till videoströmmar från deras kameror. Företaget gick förra året i september ut och meddelade att det var slut på detta eftersom kritiken blev lite väl iögonfallande.

Idag släppte företaget ett videoklipp där de går igenom den nya video end-to-end-krypteringen som nu ska finnas tillgänglig. Som användare behöver du utföra ett par steg för att aktivera tjänsten och man trycker lite extra på att det just du och ingen annan som ska kunna se dina videoströmmar. Ingen på Ring eller på Amazon.

I början ska åtta olika modeller av deras kameror få tillgång till E2EE och det rullas ut i etapper.

Så här aktiverar du Video End-To-End Encryption i Ring-appen:

1. Öppna kontrollcenter i appen
  2. Klicka på “Video Encryption”
  3. Avancerade inställningar
  4. End-To-End Encryption
  5. Klicka för att aktivera

Källa: Engadget

Fanns inte än för mig. ”Cooming soon”

Helt sjukt också, att de trots all smuts de har hållit på med, går ut med detta som en OPTION. Det ska fasen vara default.

Fortfarande smutsiga Ring.

1 gillning

Tror det rör sig om en tvåstegsraket så som med tvåstegs-verifiering. Både företag som Apple och även Ring hade det frivilligt till en början sedan ändrade man till krav efter ett tag. Säkert både för man vill testa så allt fungera bra och dels för att vänja användaren.

Tja, det kan det ju vara.

Men, med tanke på vem vi talar om så tycker jag ändå att alla varningsklockor bör fortsätta att “ringa” (pun intended).

Jag vet faktiskt inte riktigt om jag håller med dig i din bild av Ring. Ja det har varit problem hos dem, men de har också varit de som varit snabbast på att förändra sig och säkra upp.

Säger de, ja. Och det stämmer ju…om man litar på att det de säger och “implementerar” är sant. För övrigt tycker jag det är felaktigt att klassa detta som ett “problem”. Det är fasen direkt brottsligt.

Jag har svårt att se dem lyckas vända t ex mig och många andra till kund efter sådana händelser. Det är enligt mig oförsvarbart att ha agerat som de har gjort och vid flera tillfällen. Det finns inte på kartan att de inte har förstått att det inte är ett ok när de gjorde dessa saker utan dessa är medvetna ageranden.

Såå mycket har det ju inte varit, och hälften av det har ju varit hörsägen?

Inte? Hörsägen? Vad baserar du det på? Dels har de kunnat se videoströmmar från kamerorna och de “samarbetar” med polisen i olika former.

Ingen, och då menar jag ingen, borde ha något som helst förtroende för ett företag med så lite respekt för sina kunder och dess integritet.

Du har tre länkar som handlar om Rings samarbete med amerikansk polis. Det är ju inget som är aktuellt här och amerikanarna har lite annorlunda syn än oss på den typen av övervakning. Där finns kamera i varenda hörn.

En länk går till att Ring har missbrukat sin anställning genom att titta på kamerafeeds som hen inte hade behörighet att göra. Det är väl alldeles strålande att personen i fråga fick gå.

Jag trodde du syftade på några andra uppmärksammade fall som visar på att det har varit lite slapp kultur inom bolaget när det kommer till folksintegritet. Det finns mycket som tyder på att det kan vara så men det har aldrig riktigt bevisats. Framförallt har man ju tagit tag i det.

Nej, det är inte aktuellt här (än iaf) men det visar på obefintlig respekt mot deras kunders integritet samt att det är tveksamma metoder generellt.

Nja, iofs inte en ytan fyra men enligt mig har antalet NOLL betydelse. Att någon över huvud taget har möjlighet till detta är bedrövligt.

Du tycker inte att dessa visar på precis just det? Dessutom långt värre än ”lite slapp kultur”, jag tycker snarare att det är lite slappt att som potentiell kund godta sådant. Men, var och en får ju stå för sina egna val så klart.

Det var opt-in för kunderna. Dvs du var tvungen att aktivt ansluta dig. Det moraliskt tveksamma var ju att Amazon/Ring anlitade polisen för att marknadsföra tjänsten.

Det här är nog betydligt vanligare än vad man tror vid den här tidpunkten i hela branchen. Saker och ting var inte krypterat (Ring är ju en av de första med end to end-kryptering bredvid Apple). Filerna behöver lagras någonstans och det är servrar som folk hade tillgång till.

Helt övertygad om att det fanns massvis med bolag som bara “Shit, tur att det inte var oss det handlade om, hur löser vi detta nu då?!”

Det visar precis på den dåliga kulturen och sedan det skrevs så har Ring verkligen fått ordning på det hela, det är det jag vill ha fram.

Sedan finns det långt värre saker - så som att de inte har stöd för vare sig HomeKit eller Google Home :smiley:

Ja, det fanns/finns garanterat andra som hade åka dit för samma sak men två fel gör ju inte ett rätt.
För mig som potentiell kund, och det är givetvis just för mig personligen, så är det nära nog omöjligt att komma tillbaka ifrån. Jag kommer nog aldrig att kunna lite på ett sådant företag igen.

Hahaha, så är det ju…eller nåt :wink: