Riley RS3 är elsparkcykeln som kan följa med överallt

Från sajten:


Elsparkcyklar är ett förbannat smidigt sätt att ta sig fram på och det blir ännu smidigare om du även kan fälla ihop din elsparkcykel. Riley har tagit det här konceptet ett steg längre.

Det kräver att man gör det ett par gånger

Vid första anblick så ser Riley RS3 ut som vilken elsparkcykel som helst men när kartongen kom hem så reagerade vi på hur liten den var. När vi öppnade kartongen så möttes vi av en väldigt liten elsparkcykel och en en stor QR-kod på kartongen där det glatt stod “scanna mig”. När vi scannar koden kommer vi till en intruktionsvideo på cirka fyra minuter där de går igenom hur vi ska veckla upp elsparkcykeln. Här ska vi inte ljuga, undertecknad fick ta hjälp av min bättre hälft och efter säkert 15 försök med att fälla ihop och veckla ut den, har jag ännu inte riktigt fått in tekniken.

Den tar väldigt lite plats när den är ihopfälld

Men när Riley RS3 väl är ihopfälld så tar den extremt lite plats, både i bilen eller om du ska hoppa på en buss eller ett tåg vilket gör att det är väldigt smidigt att ta med sig den på till exempel semestern.

De har tänkt på en sak som många andra inte gör

Majoriteten av alla som tillverkar elsparkcyklar har batteriet integrerat i ståplattan, och det enda sättet att ladda dem på är att antingen ha dragen el till garaget eller cykelrummet, eller att ladda dem ståendes i hallen hemma. Det går bra för det mesta så länge vädret är fint men att släpa in en smutsig elsparkcykel i hemmet som står och droppar är inte helt kul. Här har Riley tänkt steget längre och låter oss ta bort batteriet så vi kan ta med det in i hemmet för att ladda upp det igen. Processen är busenkel då batteriet inte är integrerat i ståplattan utan finns på styret. Vi har en knapp på ovansidan av batteriet som vi trycker ned och sedan är det bara att lossa batteriet.

Nackdelen med detta är att det inte finns något lås till batteriet som vi exempelvis har på elcyklar. Så om din elsparkcykel förvaras i ett cykelrum eller om du låser fast den ute på gatan så finns risken att någon klickar loss batteriet och tar det med sig. Men på det stora hela så är detta otroligt trevligt och vi hoppas att fler tillverkare tar efter denna lösning.

Det finns en app och den är laglig på svenska vägar

Riley RS3 är helt laglig att framföra på svenska vägar då den har en motor på 250 watt och endast går i 20 kilometer i timmen och scootern väger in på 16 kilo, vilket vi får räkna som en lättviktare. Däcken är på 8,5 tum och värt att nämna är att dessa inte är punkteringsfria som det är på många andra modeller. Den utannonserade räckvidden är 25 kilometer och precis som hos många andra tillverkare är detta en räckvidd som är svår uppnå, eftersom de oftast testas i perfekta förhållande. Tumregeln är att man brukar halvera den siffran och i sportläget kom vi cirka 7-8 kilometer i nollgradigt väder.

Vi har haft lite problem med appen att den kraschar sporadiskt och den har även ett ganska omodernt utseende. Dessutom erbjuder den inte många funktioner, förutom att visa tidigare resor, batteristatus, aktuell hastighet och distans.

Ett stabilt bygge men något svajig

Eftersom RS3 går att halvera i storlek när vi viker ihop den, så sitter inte allt lika hårt som på en vanlig scooter. Styret känns något svajigt om man drar det fram och tillbaka. Detta påverkar inte funktioner på något sätt men vi tycker ändå det är värt att nämna. Scootern är byggd i aluminium av samma styrka som i flygplan och materialvalen känns inte billiga förutom där vi slår på RS3 och även hoppar mellan olika lägen. Över tumgasen och knappen där vi sätter på elsparkcykeln har de valt att klä in allt i silikon. Problemet är att den inte sitter fast och glider runt, vilket kan leda till att regn tränger in om man har otur. Även vissa andra tätningar för kablar har en tendens att hoppa ut vilket känns lite sådär.

Är den värd sitt pris?

Riley RS3 kostar i skrivande stund 9 499 kronor och frågan är om den är värd sitt höga pris? För närmare 10 000 kronor går det att få väldigt mycket elsparkcykel, inklusive dämpning fram och bak för en bekvämare resa. Riley RS3 har en app som ligger ljusår efter konkurrenterna Mi, Segway och många fler. Lösningen med silikonskyddet över gas och knappar som rör på sig, känns inget annat än billigt och inget vi tycker att man ska acceptera på en elsparkcykel i den här prisklassen.

Att åka på Riley RS3 är dock en trevlig upplevelse, bromsarna är bra och den känns stabil med tanke på att vi kan vika ihop den, men samtidigt känns en scooter för 4 000 kronor precis lika stabil. Den enda anledningen att egentligen rekommendera Riley RS3 är för att den går att göras löjligt liten. Detta är supersmidigt för sommarsemestrarna, om du vill använda den i kollektivtrafiken eller bära upp den till arbetsplatsen varje dag. Men vi upprepar att det är en liten utmaning att vika ihop den till en början, men när tekniken satt sig så går det relativt fort.

 

Recension: Riley RS3

Fördelar

  • Vikbar design som gör att den tar lite plats
  • Går att ta bort batteriet
  • Stabil att åka på

Nackdelar

  • Vissa materialval är billiga
  • Dålig app
  • Ingen nyckel till batteriet

Detaljer

  • Tillverkare: Riley
  • Produkt: RS3
  • Motor: 250 watt
  • Räckvidd: Upp till 25 km (vi kom ungefär hälften)
  • Appstöd: Ja
  • Pris: 9 499 kronor
  • Tillverkarens hemsida: Riley

Sammanfattning

Det är imponerande hur liten vi kan göra Riley RS3 och det underlättar om vi vill ha med oss elsparkcykeln i bilen eller kollektivtrafiken. Det är även riktigt bra att batteriet går att ta av, men vi saknar ett lås på batteriet så att ingen stjäl det om vi låser fast den utanför en butik eller liknande. Det är tyvärr här som det positiva slutar, vi får en app som lämnar mycket att önska och många lösningar känns billiga för att vara en elsparkcykel för närmare 10 000 kronor.

Men om du är ute efter en elsparkcykel som går att ta med sig överallt och som går att göra väldigt mycket mindre, så finns det inte många andra alternativ än denna. Trots detta är så är det svårt att rekommendera den. Om den hade kostat 5 000 kronor så hade det varit ett givet köp, men i detta fall så får man inte vad man betalar för.


Betyg: 2.5 / 5