Jag fick frågan av @Sevis om det fanns några riktigt korta USB-C-kablar som även klarar hög överföringshastighet. Det finns ju gott om korta USB-C-kablar men de är nästan alltid USB2 vilket betyder 480 MB/s i överföringshastighet.
SSD-enheter (och skärmar) behöver betydligt snabbare än så och då är det USB 3 som gäller. USB 3 har ju fler definitioner än livet självt i form av USB 3.0, USB 3.1, USB 3.1 Gen 1, USB 3.1 Gen 2, USB 3.2 Gen 1, USB 3.2 Gen 1x2, USB 3.2 Gen 2, USB 3.2 Gen 2x2. Omöjligt att hålla reda på för kunden men än omöjligare för de som skriver specifikationer på Amazon.
Det en får titta på är kort och gott hastigheten. USB 3-varianterna landar nästan alltid på 10 Gbit/s. Det finns några på 5 Gbit/s och i teorin 20 Gbit/s men det har jag aldrig sett några.
Ett andra problem är att USB 3-kablar med USB-C i båda ändarna nästan alltid är ca 1 meter eller längre. Jag har inte hittat någon som är kortare förutom en Thunderbolt 3-kabel på Kjell som borde betinga det högsta priset per cm någonsin. (Thunderbolt 3 är kompatibelt med USB)
Räddningen ligger då i USB 4 som alltid är på minst 20 Gbit/s och här verkar det vara en nyrenesens av korta kablar.
Exempelvis har Amazon en på blotta 15 cm. Notera också att USB4 är kompatibelt med Thunderbolt och är i grunden numera samma teknik.