Det är fullständigt hål i huvudet att sitta och surfa på mobilen medan man kör bil. Dessutom är det olagligt, men tyvärr stoppar det inte alla fågelmåsar där ute som verkar tycka att det är okej.
Vi har nog alla sett vinglande bilar på vägen, och när vi kör om visar det sig ofta att föraren sitter och scrollar genom Instagram-flödet i 100 kilometer i timmen. Förbudet mot att använda mobiltelefon under bilkörning trädde i kraft i februari för sju år sedan, men trots det fortsätter problemet. Riksförbundet M Sverige vill nu se hårdare tag mot rattsurfarna. Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige, menar att det behövs en tydlig signal om att mobilanvändning bakom ratten inte hör hemma i trafiken. Förra året bötfälldes över 19 000 bilister för rattsurfning – en ökning med 20 procent jämfört med året innan.
– Den som rattsurfar har sämre överblick och längre reaktionstid. Risken att råka ut för en olycka ökar med 23 gånger för den som sms:ar och samtidigt framför ett fordon, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.
Nu vill Riksförbundet se en höjning av bötesbeloppet, som i dagsläget ligger på 1 500 kronor, eftersom det inte anses vara tillräckligt avskräckande. De efterlyser också fler poliskontroller samt en större utbildningsinsats där trafikskolor, informationskampanjer och arbetsgivare ska bidra till att öka medvetenheten om riskerna med att använda mobilen under körning.
Brabra! Jag har nästan blivit överkörd av någon som satt och pillade i mobilen. Även om man går över ett övergångsställe får man se upp. Vill ha kontakt innan jag går över!
Samma här. Tyvärr verkar inte alla vilja det, framförallt inte såna som har mörka kläder och går ut över övergångsställen i vintermörker, undrar om dessa är ute efter att dö.
Svarade infotainmentsystemet och det är för att AC:n i min franska fiskbil styrs via touchskärmen och det är förbannat störande. Har hänt att man har svajat till på vägen när man har försökt höja eller sänka temperaturen. Blir fysiska knappat för klimatanläggningen i Kia och det ska bli riktigt skönt. Vissa saker vill man verkligen ha fysiska knappar för.
Problemet oavsett infotainmentsystem (tror jag) är att man ofta måste växla från en skärm till en annan innan man faktiskt kan justera tempen. Antingen i form av en fläktikon eller liknande.
Styra AC:n på en touchscreen är en styggelse. Hade en Volvo V60 som hyrbil för ett par år sen och blev aldrig vän även med den touchscreenen.
Har kört Mazda de senaste 6-7 åren och dom har fortfarande fysiska knappar för AC:n dessutom en "commander switch" för att styra touchskärmen från mittkonsolen. Jag var skeptisk i början men när jag kört någon annan bil saknar jag den direkt.
Polestar kan man ju säga åt Google att ställa in temperaturen på xi-grader eller sätta på hemorrojdvärmaren etc. Testade det på provkörningen, funkade flawless.
Det är inte mycket värre än att pilla på GPS eller radio, så nej, inga strängare straff. Då får man ändra vad det är att vara bilförare helt och hållet.