Revolut Junior lanseras i Sverige

Från sajten:
image

Betlkortet Revolut släpper Junior-konto för alla kunder i Sverige. Ett konto till ditt barn som föräldrarna har insikt i.

Det ger föräldrarna möjlighet att öppna konto till sina barn, som kommer med en barnanpassade app (7 till 17 år) där de kan se sin rikedom och lära sig att spara till sina drömmar. Kontot styrs samtidigt via föräldrarnas Revolut-app där det enkelt går att föra över pengar och ha översikt över sitt barns utgifter.

Standardkunden kan skaffa Juniorkortet med en gräns på 400 kronor per månad, medans Premium och Metal-kunder kan skapa två till fem konton som båda föräldrarna kan ha koll på och de får även funktioner för Uppgifter och veckopeng. Uppgifter är en funktion där vi kan ge barnen en uppgift i hemmet och sedan betala ut en fast summa om det blir utfört. Diska – få en tjuga. Medans veckopeng är ganska självförklarande och ger barnet en fast inkomst varje vecka som ställs in via förälderns Revolt-app. I de högre klasserna ingår också sparkonto för barnet och mobila betalningar.


Kortet kommer också med ett barnanpassat utseende.

Via: Revolut Pressmeddelande.

Kan bli tufft för Gimi.

Alltid tänkt att det är bra att min dotter får se de fysiska pengarna istället för en siffra i en app. Hon kan sitta och räkna dom och se vad som fattas till det hon sparar till. Men för mig som förälder är det ju bra meckigt att ha kontanter hemma, kanske dags att överväga detta.

Fungerar det bra ni som kör liknande tjänster?

1 gillning

Ja vi kör Gimi, fungerar strålende, förutom att jag får ta pengar han får fysiskt och handla upp dem på ICA och sedan föra över från mitt konto till hans Gimi-konto.

Okej, ska läsa på om det. Lite gammaldags i att barnen ska “se” pengarna men börjar ge upp det i takt med att hon blir större :slight_smile:

Vi kör på samma sätt med kontanter som veckopeng. Köper de något online så köper jag det så får de betala mig från sin burk, de är faktiskt sparsamma och köper saker som de sparat till och då funkar fortfarande returen av kontanter :slightly_smiling_face:

Gimi verkar ju väldigt bra
Vad kostar det per år?

469 kronor per år eller 49 kronor i månaden.

Okej, vad är skillnaden mot typ bankernas kort för unga som är utan avgift

Kan du tillräckligt mycket om båda för att utvärdera?

Svenska PFC (Nordea backar det) kan vara ett alternativ, smidigt att ladda med Swish. Har inga specifika “barn”-kort, men otroligt smidigt iom att man kan ladda med Swish. Kostar inget.

1 gillning

Nej bara Gimi och det har egentligen bara en fördel och det är att slippa gå till banken. Är det gratis via revolut vinner ju det direkt.

Tack för denn diskussion. Jag har ju Nordea, ett telefonsamtal och man kan fixa konto som jag som förälder har kontroll över och Nordea Electron Visa allt utan avgift, tänker nog börja där :slightly_smiling_face:

https://www.nordea.se/privat/produkter/kreditkort-bankkort/nordea-electron.html

Vi kollade på Gimi och revolut. Men blev Swedbank ungdom. Gratis och man kan som förälder se barnens konton på våra konton så enkelt att ha koll och flytta pengar.
Stöder swish och barnen kan ha en förenklad Swedbank app och eget BankID.

1 gillning

När jag läser texten du länkade till är det inte ett konto man fixar utan ett kort. Kortet kopplas till ditt konto. Men man kan kanske först skapa ett speciellt konto som man ”säker” är barnets och sedan koppla detta kort till det.

Vi fixade för några år sedan ett debit Mastercard till våran dotter genom SEB. Jag har själv SEB. I samma veva även Swish och bank-id. Har funkat väldigt bra. Något som kom för ett tag sedan är att jag i min app på telefonen kan godkänna nytt bank-id för dottern. Jag kan även se hennes konton hon har i min app.
SEB har en ju speciell app för unga med begränsade funktioner.

2 gillningar

Alla våra tre barn har fått Nordea-konto och -kort genom åren. Den yngste fyllde 11 för en månad sedan och då fick även han (Nordeas åldersgräns för kort).

Ja, barnet får hela paketet: Eget konto, eget kort, Swish, BankID, app. (Vill man inte ha något kan föräldern välja bort. Föräldern sätter även uttagsgränser, etc.) Gratis (om i vart fall en förälder är Nordea-kund tror jag?).

Som förälder har man access till barnets konto (kan switcha s.k. avtal i internetbanken). Appen stöder ännu inte detta byte, men man kan ju enkelt logga in via webbläsaren även på mobilen om man behöver kolla.

1 gillning

Nu vet jag att barn (och föräldrar) är olika, men för våra har förståelsen för digitala transaktioner snarare ökat när de fått riktigt kort och konto (vid 11 års ålder). Kontanter har de ju redan känt på sedan tidigare.

Kan kanske också nämna att barnen sedan tidig ålder haft gratis-Gimi (utan kort) för att ha koll på sitt ”sparande” och när de hade veckopeng kunnat följa den.

Personligen hatar jag kontanter och vill vara helt digital, så det är klart att jag driver på i den inriktningen, ha. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Kräver inte den lösningen att båda föräldrarna fysiskt och samtidigt besöker ett bankkontor? Så har jag fått det förklarat från Nordea. Och det känns lika fint som att använda kontanter…:innocent::grin:

Nej, då jag är Nordea-kund ringde jag deras personlig service och de skickade BankID-signeringar över telefon till endast mig. (Jag gjorde på detta sätt för en månad sedan.)

Dock har det varit så som du säger tidigare, men det är nog några år sedan.

Edit: Mina barn har haft sparande sedan späd ålder i Nordea så kanske pga att de då är ”kunder” kopplade till förälder funkar det via telefon. Lite osäker på hur det är om man börjar från scratch. (Detta sparkonto har barnen själva fortfarande inte access till dock.)

2 gillningar