Reuters: Google avbryter samarbete med Huawei

Från sajten:
Reuters: Google avbryter samarbete med Huawei


image

En källa till Reuters påstår att Google har avbrutit sitt samarbete med Huawei vilket kommer att göra det extremt tufft för bolaget framöver.

Om detta stämmer så kommer Huawei inte längre ha tillgång till framtida uppdateringar av Googles operativsystem Android eller kunna använda tjänster som Google Play och G-mail. Huawei kommer kunna använda sig av andra versioner av Android som är open source, men de kommer inte få någon teknisk support eller ha några framtida samarbeten med Google – så telefonerna kommer inte innehålla några av Googles tjänster.

Google har valt att göra detta då USA:s president Donald Trump lade till Huawei på landets svarta lista på utländska telekomföretag som man inte ska göra några samarbeten eller affärer med. Det innebär att Huawei inte kommer att kunna sälja några produkter i USA och Huaweis framtid ser inte speciellt ljus ut just nu.

Detta lär slå ut Huawei helt på de flesta marknader utanför Kina. Även om de har förberett ett eget OS är det ju väldigt svårt att locka över folk till det när man inte ens har Play store med allt innehåll som finns där.

Ja det kommer verkligen inte bli lätt, jag skulle säga närmare omöjligt. Jävligt tråkigt för alla som har köpt en telefon nyligen. Dom gör ju jävligt trevliga lurar också :frowning:

Vi har nog inte hört det sista i denna historien.

image

Vafan jag som gick och väntande på Maten X :frowning:

Är det någon substans bakom anklagelserna eller är det bara USA som värnar om inhemska bolags intressen?

Jag kan förstå om man inte vill ha kinesiska master i landet men förbjuda konsumenttelefoner verkar overkill

Man får hoppas det finns substans. Annars blir jag riktigt rädd hur dettas hanteras.

1 gillning

Verkligen ! - men asså dom lär ju inte överleva detta ?.. eller ?..

1 gillning

Fan va tråkigt!

1 gillning

nä internationellt är deras telefom business helt död om detta blir av… Google kommer få jobba på att få behålla sitt anseende. Tänk om usa framöver får för sig att göra sammasak mot ett annat land?.

1 gillning

Tufft och tråkigt!

Det ser ut som Intel och Qualcomm ansluter:

Personligen tror jag det finns en risk att Kinesiska företag kan tänkas använda sina produkter på ett felaktigt sått om partiet vill det. Att då andra länder försöker försvara sig känns naturligt. Men att ett annat företag skulle gå in och hålla i yxan såg jag inte komma. Det visar att de stora företagen är lika mäktiga som stora länder. Är det en överdrift får man i alla fall konstaterar att stora företag är väldigt mäktiga inom vissa områden.

Ett problem med de Kinesiska tech-företagen och deras produkter och tjänster är att det är svårt att bevisa. Och vänjer sig världen med att lösa anklagelser räcker för kraftfulla åtgärder kan det gå lite hur som helst. Därför är det bra att välja andra typer än Trump till viktiga ämbeten.

I morgon är det stort event i London för lansering av Honor 20 - har fortfarande inte fått biljetterna så man börjar ju undra om de drar i nödbromsen även internt.

ÄNTLIGEN :clap:
Verkligen på tiden att Google reagerar med kraft mot kinesiska staten :clap::clap:

Plan b blir verkligen plan b …

1 gillning

det är inte google… det är usa som tvingar dem.

Sant! Likförbaskat toppen att kineserna får motstånd !

Detta kommer kännas i världsekonomin snart.

Oh no…