Reser till USA, tanka med kreditkortet

Hallå Bubblan.

Ska till USA om 2 veckor och söker någon som VET hur det fungerar att tanka. Har varit där innan och alltid lika tradigt springa in med en sedel.

Efter lite googlande är det inte pin kod automaten vill ha utan postnummer?

Någon som vet exakt?

Mvh

Det varierar tyvärr från stat till stat, och ibland till och med från kedja till kedja. Vart ska du åka?

Men du har helt rätt i att många mackar vill ha zip code. PIN har blivit vanligare i USA, men långt ifrån allenarådande som i Europa.

Däremot så har jag nog aldrig varit med om att automaterna kan kontrollera vilket svenskt postnummer som är kopplat till kortet. Jag har många gånger använt mitt svenska Amex-kort och knappat in mitt amerikanska postnummer.

Du kan ju passa på lägga ett amerikansk postnummer på minnet, kanske 90210 :grinning:

1 gillning

Hallå!

Los Angeles sen åker vi runt. San diego, arizona. Nevada, san fransico.

Lägger till det på minnet samt 10001 :slight_smile:

Tack för svar

Just Kalifornien har jag för mig att de flesta mackar vill ha zip code.

Jag har bott ganska många år i Boston men rest runt mycket i jobbet och vill minnas att det varit vanligare på västsidan.

Man går in och betala en simma med kort eller kontant, sen går man in när man har tankat och får pengar tillbaka om man har betalt för mycket.
Som Svensk betalar man alltid för mycket i början :slight_smile:

Jag har under alla mina resor till Califonien, Nevada eller Arizona inte sett en automat där man har kunnat betala med kort.

Och passa på att fyll upp bilen i Nevada eller framförallt Arizona som är mycket billigare på det redan billiga priset

3 gillningar

Utländska kort är väl numera nästan alltid förskottsbetalning i butiken och sedan om du inte skulle använda allt så får du tillbaka det.

2 gillningar

Har i princip aldrig behövt förskottsbetala på en mac i USA. Mest använt mitt svenska Amex, men även diverse vanliga bankkort då och då utan problem.

Kom bara ihåg att trycka Credit och inte Debit när frågan kommer. Ett utländskt VISA/Mastercard kan amerikanska köpmän inte ta som Debit eftersom dom inte ligger uppkopplade mot svenska banker. I slutändan blir det dock en vanlig debit-transaktion.

Spännande, fungerade inte alls med mitt Mastercard kreditkort i vare sig Californien eller Arizona eller Seattle men det kanske bara är att skriva in en ZIP-kod i stället vilket jag aldrig provade. Eller vad hände när du körde?

Ska villigt erkänna att jag inte kört så mycket bil på västkusten och det är klart ovanligare att mackarna ber on zip code på östkusten. Men jag har tankat i San Diego, LA och SF utan problem. Bara att mata in en amerikansk zip. Tror att automaterna är dåligt uppkopplade och helt enkelt blir nöjda av att dom får en zip.

Spontant kan jag bara minnas en gång det strulade, tror det var vid SFO, men jag kan inte minnas vilket kort jag använde. Möjligen har det faktum att jag har ett Amex hjälpt till.