Tjo!
Vi sitter i planeringen att dra 14-16 dagar till Thailand med vänner med kids, så vi blir 4 vuxna med 4 barn på 10-13 år.
Har ni några tips på vart vi kan åka ?
Var själv där 2003 med polare i 6 veckor men det var i annat syfte än en familjetripp
Flyga till Bangkok verkar ju vara billigast då vi tänker oss att resa, typ runt v7-8
Men flyg till Phuket o sen båt vidare är oxå en tanke.
Önskemålen är väl fina stränder, bra snorkling, liiiite turist vibe kanske, men inte som Phuket på högsäsong. Alltså lite sjyssta streets med barer/restauranger etc.
Koh Tao är väldigt trevligt tycker jag. Ni kan åka buss från Bangkok till Chumpon och sen färja därifrån, tar ~2 timmar (bokning). Finns ju massor med ställen såklart.
Vi älskar Koh Tao. Var där över jul senast. Den ön vi åkt mest till.
Flyg till Bangkok. Stanna typ 2-3 dagar och se er runt lite. Ta en natt buss som går från Khao san road ner till Chumpon precis som @Katho skriver. Sen färjan över.
Ett annat alternativ är att flyga från Bangkok ner till Koh Samui, stanna på den ön några dagar som är större än Koh Tao. Sen ta färje därifrån till Koh Tao.
Ni kan också köra Koh Samui - Koh Phangan - Koh Tao.
Koh Samed är en mindre ö utanför Pattaya, det är OK, men inte någonting wow enligt mig. Koh Chang är trevligare men lite längre bort.
Annars är ett alternativ att flyga till Phuket sen ta er till Koh Yao Yai och Koh Yao Noi, dessutom har ni Railay i närheten eller Similan Islands.
Koh Lipe är fantastiskt också, men lite meckigare att ta sig till. Då måste ni flyga till Hat Yai, sen taxi i 2 timmar, sen färja i 2 timmar. Men det är riktigt vackert.
Finns hur mycket som helst att tipsa om. Hojta till om ni behöver hjälp med någonting.
Hyra moped är typ ett måste enligt mig på Koh Tao.
Freedom beach, Shark Bay, Sairee beach är alla utmärkta ställen att slappa på.
Koh Tao betyder förövrigt Sköldpaddeön. Ta en dags tur över till Koh Nang Yuan som den lilla ön med strandremsa imellan. Där borde ni passa på snorkla.
Jag dök där sist och såg en del sköldpaddor.
Shit va smutt!
Man kanske ska lägga hela resan där då ?
Vi hade tanke på att ev byta boende iaf en gång
Men samtidigt vill man inte lägga alltför mkt tid till resan.
Frågan är ju
Buss från Bangkok eller flyg/färja vis Samui ? Buss är la säkert billigare
Samt kanske bli mindre restid totalt ?
Edit: Rest med Kilroy Travels ? Sjukt bra pris 57k för alla 8
Dock 2 mellanlandningar men med ok väntetid
Koh Tao är väldigt litet, så jag hade nog rekommenderat 2 dagar i Bangkok, ta en nattbuss ner till Chumpon och färja till Koh Tao, stanna där och njut, börjar ni ledsna så tar ni färja till Koh Samui och har det bra där.
Sen flyger ni tillbaka upp till Bangkok innan hemresan. Ta kanske 1 hotell natt i Bangkok innan hemresa, så hinner ni med lite shopping också.
14-16 dagar går rätt snabbt så man vill inte resa för mycket!
Fördelen med att ni åker i Februari är typ det bästa månaden i bukten där Samui, Tao och Phangan ligger.
Tror en vecka på Koh Tao är rätt bra att sikta in sig på, när jag tänker efter och att ni reser med barnen.
Koh Samui har mer att göra för barnen. Det är mycket dyk och fest på Koh Tao. Samui har ni flera restauranger, vattenland om ni vill bort från stranden en dag, elefanter, aquarium mm.
Lyxa till det och ta en villa på Four Seasons för ungefär samma pris som era flygbiljetter, per natt.
Tack för all info
Man flyger till Chumpon för 500sek skallen
slippa buss vore gött
Istället för four season
Men Koh Tao ser ju fan magiskt ut
Börjar ju typ bli lat, man kanske ska chilla där hela tiden
Norrsidan av Pangang har ja hört ska vara nice oxå
Min tid på södra sida är mest bara en dimma