Resa till London

Jag bodde i london ett halvår runt 2000, har försökt att åka tillbaka lite då och då och kan sakna mycket av pub-kulturen här hemma.
Jag tror att det kommer gå snabbt att öppna upp nya pubar och barer i London.
Barbranschen är en bransch som har snabba pengar och låg utbildningsnivå. Brukar alltså inte finnas brist på folk som är villiga att stiga in och satsa när den första krogen gått i konkurs.

3 gillningar

Hope u are right.

Problemet för pubarna i UK är strukturellt. Flera olika krafter driver mot färre besökare. Man använder ju begreppet “pubdöden” då x antal pubar läggs ned per dag. I England beskylls mest ölföräljning i livsmedelsbutiker för att orsaka detta. Men det finns flera andra orsaker, annan föräldraroll(även om kvinnor frekventerat pubar har det varit en stabil manlig majoritet som går på puben och nu tar även män hand om barnen, även om england säkert ligger sist i västeuropa här), mindre alkoholförbrukning bland ungdomar som dessutom till viss del hör ihop med andra umgängesvanor. Ungdomar träffas via spel istället för live(puben). I alla västeuropeiska länder förändras den lägre arbetarklassen. Från inrikes födda till migranter. Och migranterna har inte samma “pubkultur” som arbetarklass i England.

2 gillningar

Fullkomligt älskar att upptäcka pubar i London. När jag och frugan var i London med lillgrabben för drygt 7 år sedan så passade jag på att gå egen pubrunda medan de sov middag på hotellet.
Besökte 5 olika i Westminster-området vilket slutade med att jag tog Circle-line åt fel håll från Embankment. :rofl:

2 gillningar

grejen med pubar i England har ju också varit lite starbucks syndromet. de konkurrerar ut sig själva.

minns när jag bodde i newyork det fanns en starbucks var 150 meter… nu får man nästan leta efter dem

2 gillningar

tur ändå du tog rätt linje… bara att sitta en stund extra :slight_smile:

Haha… Underbart…:sweat_smile:. Tur det var cirkle-line…:joy:. En period av resandet dit gjorde jag så att jag helt slumpvis tog en tunnelinje och gick av helt slumpartat. Sedan gick jag och letade efter en pub. 2-3 pint, ev lite mat och sedan “hem” igen.

Ska vi dela lite favoritpubar?

  • The Churchill Arms,
    Kensington, 119 Kensington Church Street, London, W8 7LN

En klar favorit. Churchill höll några tal från den puben under 2a världskriget. Mycket folk, extremt bra thairestaurang med mycket låga priser

  • The Elefant and Castle
    40 Holland Street
    London
    Greater London
    UK
    W8 4LT

Ganska lugn pub i ett ganska exklusivt område. Inget särskilt egentligen, men fantastiskt att glida in en eftermiddag och ta två pint. Har ofta en del avancerade Ale som tillfälligt sortiment.

Jag återkommer, måste jobba nu…:woozy_face:

1 gillning

Låter som en ganska positiv utveckling skulle jag säga. :wink:

1 gillning

En sak som kan störa mig på engelska pubar är att vissa är så fruktansvärt anala när det gäller att ta med barn in. Även om man kommer mitt på dagen för en liten lunch. “No children, please”.

Har mest upplevt det på pubar vid turistfällorna. Inte lika vanligt ute i förorterna

1 gillning

Fast det brukar vara att barn är tillåtna innan klockan 17. Så var det när vi var där med vår äldste som bara var ett år då. Restauranger hade dock inga såna regler alls

Det behövs inga pubar, fish and chips kan man äta i rännstenen. :joy::joy:

Mitt standard ställe är The Nags Head vid knightsbridge… har blivit så för vi bor ofta på Park Towers som ligger nära.

Annars finns det ett stört skönt ställe nära sheraton skyview vid heathrow som heter något med magpies. Fullt med flygplats arbetare som vet EXAKT vad som behöver göras för att världens ska bli bättre

3 gillningar

Testa att ta er till lite lönnkrogar nästa gång ni är där. Finns ett ställe som heter experimental cocktail club. Är bara en svart dörr i china town, knacka på och har ni tur får ni komma in.

Annat finns det ett rätt så posh ställe som heter luggage room, boka i förväg för att säkert komma in. Typ 20-tals stämning på det stället med uppklädd serveringspersonal.

Annars kan man alltid ta sig till breakfast club på artillery lane och säga till personalen -i want to see the mayor. Då tar de en till en gammal smegkyl som de öppnar och där inne är det trappor ner till en bar i källaren.

1 gillning

Finns mängder av såna här ställen i London, testat många av dem och alltid lite roliga. Jag och min fru var över minst en gång per år innan Corona.

1 gillning

Trots att jag varit i London extremt mycket har jag aldrig hittat till någon lönnkrog…:cry:

Ska kasta in två tips till. Det första är en underbar bar. Ligger i hotellet Rosewood. Baren har nästan alltid livejazz av mycket hög kvalitet. Dessutom är det en underbart vacker bar. 252 High Holborn, London, WC1V 7EN
Hotellet i sig är något extra. Perfekt om man vill lyxa till en weekend lite extra. Ofta mycket dyrt och man behöver ju inte bo där för att njuta av jazz i baren.

Runt hörnet hittar man sedan en Pub som har anor från 1500-talet. Mycket trivsam.
Ship Tavern, 12 Gate Street, Holborn,
London, WC2A 3HP

1 gillning

Jag har letat hemma efter en lönndörr utan framgång, hittade bara i formpressad papp. :joy::joy:

2 gillningar

Här finns några, finns många fler. Och jag hoppas att de finns kvar när man äntligen kan åka dit igen

1 gillning

Det där ska jag undersöka. Förhoppningsvis på plats…:smiley:

2 gillningar