Rensa systemmappen

Tackar för insläppet. Blev rekommenderad via applebubblan på FB.

Jag har två macar. En MBP 13’ mid 2012 och en MBP 15 2017 och båda datorernas hårddiskar blir ofta fulla. Ofta är det systemmappen som spökar. Den kan uppta halva hårddisken (enligt info under äpplet) men när jag öppnar systemmappen så är den betydligt mindre i byte-omfång och det finns inga stora mappar att stryka eller slänga.
Jag har haft problem med att Studio One, Premiere Pro och After Effects har lagt sina cahcemappar i System, men det har jag styrt om. Någon gång har alla bilder lagt sig i System (eller i både System och i Bilder) och då har jag fått säkkopiera bilderna, slänga alla bilder på hårddisken och sedan importera bilderna igen. Men det rensar ju inte allt. Finns det något annat knep?

Välkommen! Men du behöver inte tacka för insläpp. Här är alla välkomna!:stuck_out_tongue_winking_eye::heart_eyes:

1 gillning

Jag är nöjd användare av Clean my Mac i de här sammanhangen!

2 gillningar

Själv använder jag mig av DaisyDisk och är väldigt nöjd med hur den visuellt presenterar hur mycket plats olika mappar tar. Samtidigt är det enkelt i programmet att radera valda mappar.

Jag med, men som kompliment, brukar inte vilja vara inne i systemmapparna och radera manuellt :slight_smile:

1 gillning

Onyx?

https://www.titanium-software.fr/en/onyx.html

Fördelen med Clean my Mac är ju att den gör så mycket mer. En av mina favvo appar på Mac.

Tack för all input. har testat båda. Det verkar vara de där 93 GB av bilder, som lagt sig i programmappen, som ställer till det. I biblioteket ligger 12 GB Cache och 12 GB application support och 3 GB Containers. Kan man slänga det (utan att sabba nått)?

DD är ju billigt, gör det något mer än att visa innehåller i datorn? CMM kostar nästan tre ggr så mycket, vad gör det mer?

Håller med övriga om CleanMyMac.
Inte att förväxlas med MacKeeper, som man ska undvika till varje pris!

@Janne_Samuelsson; Varför har du 93 GB bilder i Systemmappen? Det låter som att det har blivit något fel, flytta dem till Bilder-mappen i din Hem-mapp. Kanske är det dubbletter eller något annat vajsing, men det är svårt att svara på utan att sitta vid maskinen…

Det här felet har hängt med sedan maskinen var ny. Jag var i kontakt med Apple när jag hade support och de kunde inte heller lösa problem. Det var ominstallering som gällde.