Rensa en Synology DS216j NAS

Ja det verkar som om det är samma filer i /home & /homes. Där verkar ju problemet ligga. Frågan är då om man kan radera den ena?

Är det samma filer och olika ställen dom ligger på bör det inte vara några problem att radera! Låter onödigt på en och samma NAS-box.

Men backup är din vän!

Jag avvaktar lite med radering tills jag har lite mera på benen. :joy:

Bara om någon tjänst kräver det. Jag har ingen av dem t.ex.

Ja, /home är ditt hembibliotek, /homes är alla användares bibliotek, det är inte dubletter.

När man bara har en användare skulle man inte klara sig med endast /home då?

Blev inte riktigt klok på detta.

/home är bara en länk till /homes/<din användare>.

Kan jag ta bort någon av mapparna eller måste båda vara med? Eller tänker jag fel? :joy::joy:

NEJ. JA. JA. :rofl:
Som jag skrev, /homes/<din användare> är bara en länk till din /home. Tar inte upp något utrymme.

Jo, “homes/” är en tjänst i DSM. Vissa av Synologys egna tjänster kräver att Homes tjänsten är igång för att fungera.

Jag hoppas inte jag uppfattas som trögfattad. :joy::joy::joy::joy::joy:

1 gillning

Absolut inte. :heart_eyes:

Själv kör jag lite annorlunda med mina mappar.

Typ:

Mapp som heter servernamn/nasnamn och sedan skapar jag en som i mitt fall heter SG. I den lägger jag mappar som heter Bilder, Musik, Filmer och serier m.m. Vad jag vill ha.

Lätt och bra! Installerar inte heller apparna från Synology som man får som val första gången eller om man blåst hela skiten och börjat om. Dom lägger ju till egna mappar som heter bilder m.m.

Jag testar och avaktivera och ser vad som händer. Jag använder ju bara säkerhetskopieringen och inget annat så det kanske funkar. Tack för tipset.

Jag vill ju mest bara ha något som kopierar min disk löpande, det är inget jag ska in och rota i utan bara ha om något händer med original disken. Det fungerade bra innan men helt plötsligt blev det dåligt med utrymme kvar. Tidigare kopierade jag manuellt med extern disk men det måste man ju komma ihåg att göra lite då och då så detta är ju smidigare när det funkar.

Precis så gör jag med. Har en “shared folder” som heter data. I den har jag undermappar för allt möjligt.
data är utdelad till alla datorer.

Kör också CloudStation, den vill ju gärna att man kör med användarkonton men det får den inte för mig utan jag har en egen “shared folder” vid namn cloudstation.

2 gillningar

Jag avaktiverade homes och då funkade det inte så den fick jag aktivera igen. Med borttagen Hyper Backup så ser det ut som om den nu rapporterar korrekt. Jag har 762GB data som ska kopieras och när det görs dubbelt så är ju 1,45TB rätt så rättvisande. Nu har jag 55% utrymme använt vilket är helt ok. Jag vill passa på att tacka alla som engagerat sig i detta och fått mig att förstå lite mera vad det gäller NAS lagring.

3 gillningar

Fint att det löste sig!

Lysande!