Renault ZOE

Det måsta vara batteriets laddning i kWh. Batteriet är ju på max 52.

1 gillning

Undras varför man vill veta en sådan sak?. Du har ju SOC

Vet inte om det har med API:t att göra att det går att få fram. I Renault appen ser man inte den uppgiften. Jag är dock inte så smart, så det är inte jag som har skapat scriptet. :wink:

2 gillningar

den klassiska: man kan, därför gör man.

Idag blev det en tvätt!

bild

7 gillningar

Vad ni än gör, om ni tänker införskaffa en laddbox, köp inte Schneiders Evlink Smart. Den är inte särskilt smart och går inte att utrusta med dynamisk lastbalansering. :worried:

1 gillning

Hur menar du?. Brukar man inte sätta balanseringen mer centralt?
edit: Googlade den lite snabbt och det står den ska ha lastbalansering i sig?.

Jo det är helt rätt vid huvudcentralen, men denna s.k. smarta box går bara att styra statiskt.

vilken exakt har du?

Jag ha en Garo GLB idag som jag är ganska nöjd med. Men har bara en och vi har 3 elbilar :slight_smile:

Den heter Evlink väggbox Smart 7/22 kW, EVB1A22P2KI (E-nr 2452234). Det finns en massa varianter med RFID-läsare, T2 + 230 uttag etc.

1 gillning

var gör knappen på framsidan?

Om man vill t.ex. pausa/avsluta laddningen trycker man på den.

Gör den inte det när man kopplar ur sladden?.. Tror jag aldrig känt jag behövt en sådan sak.

Jo, använder aldrig knappen. Den blinkar också i olika färger oftast grön när den laddat.

Pratade med en elektriker som berättade att folk på landet vill ha laddstolpar monterade en bra bit från huset då de oroar sig för att bilen ska börja brinna vid laddning. Men det är väl kanske att oroa sig i onödan.

2 gillningar

vet inte vad det är för risker just vid laddning. Finns säkert någon se sensor som känner av om temperaturen ökar onormal.

Nu TROR jag att många av dessa bränder är pga av man laddat med schuko i ett vanligt uttag som inte är uppsäkrat för laddning, typ gammalt motorvärmaruttag.
“Många av de bränder som benämns som brand i elbil har själva verket varit bränder som startat i den elektriska laddningsutrustningen och sedan spridit sig vidare till bilar och byggnader.”
https://www.rsgbg.se/foretag–organisation/elfordon/laddplatser-for-elbilar-i-garage/

Ny uppdatering av My Renault appen. Nu äntligen har de lyckats skriva veckodagarna på svenska. Dark mode kom också i denna version. Lätt komiskt att det dyker upp nya problem med varje ny version.

2 gillningar

Liet reflektioner nu när jag haft ZOE i ett år. Lite konstigt att regenereringen visas som minus värde borde det inte var plus för att det läggs till energi i batteriet. Sedan stör jag mig på att laddluckan inte kan öppnas utifrån bilen. Sedan tycker jag att drive borde vara framåt och back bakåt på växelväljaren.