Renault och Google satsar på mjukvarudefinierat fordon

Från sajten:
image

Google och Renault-gruppen har inlett ett samarbete där de gemensamt ska ta fram en digital arkitektur för vad de kallar Software Defined Vehicle.

Företagen ska enligt ett pressmeddelande samarbeta kring att ta fram programvarukomponenter ombord på fordonet och detta är enligt pressmeddelandet för att öka synergier och användandet av molnet-tjänster.

Software Defined Vehicle kommer att sammanföra det bästa av fordonsindustrin och den digitala världen för att möjliggöra nya on-demand-tjänster och kontinuerliga uppgraderingar som kan levereras till bilen, med utgångspunkt i det befintliga Android Automotive Operating System och Google Cloud-tekniksamarbetet. Samarbetet, som inleddes 2018, kommer att utökas som en del av Renault Groups digitala transformation “Move to Cloud”.

Bland annat ska samarbetet resultera i att Renaults bilar ska få kontinuerliga uppdateringar via molnet. Bilen och förarens användande ska analyseras och utifrån detta ska även servicebehov och förslag på försäkring kunna ges.

  • Prediktivt underhåll och bättre upptäckt och korrigering av fel i nära realtid om det behövs.
  • En personlig upplevelse ombord på fordonet (In-Car-tjänster) för att anpassa sig till körbeteenden, ofta använda destinationer som EV-laddningsstationer etc.
  • Försäkringsmodeller baserade på faktisk användning och körbeteenden.

Källa:Pressmeddelande

Jo, detta blir nog bra när ett stort annonsföretag som Google är med! Kan man få lite personlig reklam när man är ute och åker bil! :wink:

Har du någon reklam i din bil med Android Automotive? :slight_smile:
Har inte sett något i min men jag kan ha missat det.

Ingen aning! Jag har ingen bil :smiley:

Min inlägg var mera skrivet med lite humor. Men Google är inte min vän, och jag har svårt att lita på allt dom gör.