Det finns de som påstår att jag, Peter Esse, skulle vara oförsiktig med telefonen. Vi vet ju alla att allt egentligen är Thors fel.
Så här beskriver Hedvig sig själva:
“Hedvig grundades 2017 för att utmana de traditionella försäkringsbolagen. Deras mål var att rigga om ett orättvist system till människors fördel. När våra medlemmar behövde hjälp, skulle de knappt behöva lyfta ett finger för att få det. Inget pappersarbete, telefonköer eller medvetet krångel.” Denna video är i betalt samarbete med Hedvig.com.
Använd rabattkoden “Teknikveckan” för 20% rabatt på månadskostnaden i tre månader via vår länk.
Det intressanta är väl inte hur häftig app dem har eller hur biliga de kan vara, det är väl hur det hanterar ens ärende när man väl råkar ut för något och behöver utnyttja sin försäkring.
Är det någon som har erfarenhet hur dom hanterar försäkring ärende. Det är ju det viktigaste. Lockande med cool app och bra pris men när det väl gäller vad går dom för då?
Kör Folksam Stor idag. Lite dyr men ingår väldigt mycket och bara 750:- i självrisk.
Vi råkade för några år sedan ut för ett litet missöde när vi hade ett ganska okänt försäkringsbolag som absolut inte hade kört raka rör.
Blev ganska bränd av den erfarenheten så väldigt skeptisk.
Men Hedvig verkar ju ha bra omdöme om man googlar lite.
Jag har haft de flesta försäkringsbolagen och det är rätt raka rör tycker jag - det är rätt tydligt vad som gäller och inte gäller och aldrig strul så länge kvitto finns på grejer som går sönder eller blir stulna.
Viktigt att tänka på är att kolla det som är lite småunikt - tex dyra cyklar - vissa har gräns vid 15 000. Det andra är åldersavdrag vid husproblem så som översvämning - de flesta har en “vanlig” med rätt hårda åldersavdrag samt en “Stor” med 0 åldersavdrag.
Just 750 kr självrisk måste ju dock vara premiehöjare av rang.
Oavsett var det väldigt smidigt att få svar på detta via chatten som hänvisar till exakta sidor och stycken k de allmänna villkoren så man själv slipper leta.
Får det svårt på marknaden så länge man inte kan försäkra t.ex. bil+hem. Får samma pris på hem+villa som jag har hos LF. Men har ju stor rabatt på bil hos LF iom att jag har bil, hem+villa-försäkring där.
Hedvig verkar ju riktigt bra och billigt, nästan halva priset mot IF. Så jag tog och bytte. Men i slutet när man ska autogiro så får man detta meddelande:
“Vi har identifierat dig, eller en anhörig till dig, som en politiskt exponerad person (PEP). För att fullborda din registrering för digitalt autogiro, vänligen kontakta Trustlys användarsupport och ange det tiosiffriga orderid:t nedan. Formuläret hittar du här:”
Varken jag eller mina anhöriga är “politiskt exponerad person”. Meddelandet ser till synes komma från min bank som jag identifierar mig hos, Men när jag ringer dem har de ingen aning om något samarbete med “Trustly”.
Jag mailade Hedvig och tydligen har det med penningtvätt att göra och att “myndigheterna kräver det”
Jag tar alltid autogiro på mina räkningar. Senast för ett par månader sedan) Har aldrig varit med om detta förut.
Nu får jag nog som sagt ta ett konto hos Swebank så att jag kan tvätta mina 119kr i månaden ifred…
Måste säga att Hedvigs kundsupport var riktigt snabba och hjälpsamma.
Visar sig att eftersom detta är ett helt nytt sätt att teckna försäkring med “digitalt autogiro” så kräver svenska myndigheter att Trustly gör en sk “penningtvättkontroll”.
Fast jag kan inte minnas att jag gjort “odigital” autogiro på många år, så jag förstår inte skillnaden riktigt. Jag identifierar mig med mitt bankid hos min bank som redan gjort “penningtvättkontroll”
Nåja, jag håller inte med svenska myndigheters trams så jag avbröt ansökan. Vilket Hedvigs kundsupport gjorde på studs.