Regeringen tar fram lagförslag för trafikförsäkring på elsparkcykel

Från sajten:
image

Regeringen har idag lagt fram ett lagförslag inför riksdagen där de vill att de som äger eller hyr ut elsparkcyklar måste teckna en trafikförsäkring och om det kommer att godkännas återstår att se.

I lagförslaget står det att elsparkcyklar som går i minst 20 kilometer i timmen måste ha trafikförsäkring för att få köra elsparkcykeln. Lagförslaget omfattar både privatägda elsparkcyklar samt för bolag som till exempel VOI som hyr ut elsparkcyklar. Anledningen till lagförlaget är dels för att skydda de som åker på elsparkcykeln ifall en skada skulle vara framme men även om föraren råkar köra in i en människa eller fordon så trafikförsäkringen kan täcka eventuell ersättning.

Lagförslaget är ett direktiv från EU och om det godkänns vilket det förmodligen kommer göra träder det i kraft den 23 december i år. Exakt hur en trafikförsäkring ska kunna tecknas på en elsparkcykel som saknar CoC-intyg, det vill säga att det saknas något unikt nummer på elsparkcykeln är högst oklart. En elsparkcykel som har en motoreffekt över 250 watt och går över 20 kilometer i timmen är idag olaglig att framföra på svenska vägar så frågan är hur dessa ska kunna trafikförsäkras om de nu är olagliga. Kanske kommer en ny motorklass att införas alternativt att Sverige tar efter EUs regler där man kan ha högre watt på motorn och att de får gå i högst 25 kilometer i timmen.

Propositionen går att läsa i sin helhet på regeringens hemsida.

2 gillningar

Saknar hjälm krav, sedan oroar jag mig för folkhälsan, folk använder sina muskler endast i konstiga maskiner. Bra inlägg av friidrottaren, om man kan ska man röra sig Carolina Klüft: Föräldrar, låt era barn cykla till skolan

//Daniel

Som allt annat så behöver inte en sak utesluta en annan. I mitt fall byttes bilen ut mot en elsparkcykel och träningen sker på gym.

Finns nog värre saker än elsparkcyklar som påverkar folkhälsan negativt.

1 gillning

Världen är inte så svart vit , men du klarar dig nog fint men det finns alltid dom som omedvetet hade behövt den rörelsen man inte tänker på, å andra sidan elskatten kan ju möjliggöra något annat, men orolig är jag :flushed:
//Daniel

Var det inte du som upplevde problem med kroppen häromdagen som du kopplar till långa turer ståendes på elsparken?

De som hade behövt röra på sig mer hade förmodligen inte gjort det oavsett om elsparkarna fanns eller inte tror jag :slight_smile:

2 gillningar

Korrekt! Men det berodde på elsparken, den jag kör nu med dämpning är en helt annan femma. Sen tror jag inte majoriteten av elsparkåkare kör närmare 4 mil om dagen :slight_smile:

1 gillning

Tycker du borde börja gå din fyra mil om dagen istället @Marcus_Attefors. Bara börja 3 timmar innan du ska vara framme :joy:

Tycker det är helt rätt ifall det blir verklighet att det införs trafikförsäkring på elsparkcyklar. Vore inte heller fel med någon form av körkortskrav. Sen borde en sån grej som blinkers vara obligatoriskt.

4 gillningar

Detta borde appliceras på cyklar med. Kan inte ens räkna hur många cyklister som kör mot rätt inne i stan varje dag.

1 gillning

Och hur många elsparkar som dammar på i full fart på trottoarer och cykelbanor, o mellan bilar. När man kör bil är det inte lätt att se en sådan i döda vinkeln, fattar inte hur man vågar köra så, det är ju inte bilisten som får ont när det smäller...

Så med andra ord ska man ha trafikförsäkring på cyklar då också? En elcyklar går snabbare än många elsparkcyklar

Nej, men åtminstone alla motordrivna fordon så som elsparkcykel, elcykel mfl.

Så vad är skillnaden på en elcyckel och vanlig cykel? Många som cyklar snabbare än 25 på en vanlig cykel också. Så varför ska inte dom vara trafikförsäkrade, kan väll också orsaka stor skada vid olycka?

Häromdagen fick jag häng av en snubbe på elscooter. Jag låg i dryga 40 och han hade inga problem med att hänga med. Han körde dock om mig när jag stannade för rött med en vänstersväng i fyrvägskorsning :woozy_face:

Många som cyklar som idioter har förmodligen körkort (för bil), men ofta anpassas trafikbeteendet beroende på färdmedel enligt devisen att världen kretsar kring just dem.

Som cyklist är det lätt att hamna i ett tänk som går ut på att man inte får tappa momentum (om man fått upp farten med ren muskelkraft är det trist att behöva stanna för rött och börja trampa från noll), vilket lätt kan bli ett problem för övriga trafikanter men framför allt för cyklisten själv om olyckan är framme.

5 gillningar

Egen erfarenhet säger mig att som cyklist kan jag bli lite dum i huvudet och ta risker som jag aldrig skulle ta som bilist.

2 gillningar

Ledsen att behöva säga det men det är tyvärr lika många idioter på cyklar som på elsparkar. Att jag ser fler cyklister som beter sig illa beror på att det är fler cyklister ute på gatorna än elsparkåkare.

Ser rätt många bilister som är idioter också. Varit nära att bli påkörd vid övergångsställen flera gånger fast jag går över när det är grönt – ofta när en svängande bil har grönt samtidigt och verkar tro att det bara är att gasa på.

Det finns bra och mindre bra trafikanter och vi ser det vi ser, Själv har jag svårt med dom som inte använder körriktningsvisaren, har headsets, urartar runt på fel sida av körbanor. Inte använde trafiksignlering. Sen om dom är bilister, cyklister, fotgängare eller andra trafikanter är inte det viktiga, det finns vettiga människor i alla kategorier.

//Daniel