Reda ut begrepp kring JBOD & Span

Tja!

Jag försöker förstå lite olika alternativ jag har på mina diskar i min NAS. Jag kan välja på RAID 0, RAID 1, JBOD och Span (kallas även BIG). Jag har full koll på samtliga utom just Span och blir lite förvirrad när jag läser förklaringen på olika sidor. Det verkar vara väldigt likt JBOD där man kan slå ihop flera diskar till en, men vad gör egentligen Span/BIG?

@Stefan_Sandstrom känns som du har koll på detta så taggar in dig =)

JBOD = varje disk är en individuell logisk enhet
Span = alla diskar som en logisk enhet

edit: Det kan nog även ha olika betydelser beroende på vilken NAS du har, vad har du för NAS?
Vissa tillverkare kallar JBOD för JBOD (Span) t.ex.

Men funktionsmässigt gör de väl exakt samma sak i slutändan? JBOD som jag förstår det är att flera diskar slås rakt av ihop till en enhet utan att informationen sprids ut på flera diskar. Så när en enhet är full så fortsätter den bara skriva informationen på nästa disk? Med både JBOD och Span kan jag ju blanda diskar med olika kapaciteter.

Det är en Mercury Elite Pro Dual från OWC. Recenserar den nu men kör den i RAID 0 men vill ändå i recensionen reda ut begreppen och vad de betyder.

Det där ser mer ut som en DAS? Eller ser jag inte var nätverkskopplingen är.

1 gillning

Från OWC själva, så som jag beskrev det i mitt första svar.

https://eshop.macsales.com/shop/hard-drives/sata/RAID_Guide/Learn_About_JBOD
https://eshop.macsales.com/shop/hard-drives/sata/RAID_Guide/Learn_About_NRAID

Det är det också, jag som är slarvig med namnet här bara =)

2 gillningar

Så för att ta det en vända till:

Om jag väljer Span så kommer den baka ihop mina, säg 2 diskar, den ena på 1TB och den andra på 2TB till en logisk enhet som sedan syns i Finder/utforskaren på totalt 3TB?

Väljer jag JBOD så dyker samtliga diskar upp finder/utforskaren?

Yes, exakt!

Tack för hjälpen! Nu känner jag att jag har koll =)

1 gillning

…och nu har det gått över två timmar men du har fortfarande inte korrigerat rubriken på denna tråden :smiley:

Petitesser!

Rätt ska vara rätt :smiley:

skönt det löste sig. Jag har jobbat… som djur gör

2 gillningar