Rawbike Urban och City - glid stiligt eller vik smidigt, du väljer

Från sajten:


Det svenska företaget Rawbike har lanserat två nya cykelmodeller, Urban och City. Vi ska nu undersöka hur de skiljer sig åt och hur de är att cykla på.

Rawbike Urban – som att surfa på asfalt

Urban är en renodlad elcykel utrustad med en kraftfull 250 watts motor från japanska Dapu. Med det integrerade batteriet, som är placerat i ramen, kan man cykla över 6 mil på en full laddning. De robusta 26-tumsdäcken bidrar till en bekväm körupplevelse. Tack vare dess storlek och bredd märker man knappt av högre trottoarkanter eller små hål i vägen. Generellt sett är Urban en otroligt bekväm cykel att åka på. Efter min första tur beskrev jag känslan för en kollega som att “surfa på asfalt”. Man glider fram och hela konstruktionen känns extremt stabil, vilket ger en konstant känsla av full kontroll vilket inte alla cyklar ger.

Urban väger 31 kilo inklusive batteri. Pakethållaren är förstärkt och kan bära upp till 35 kilo, vilket är ovanligt för cyklar idag. De hydrauliska bromsarna fram och bak fungerar bra, vilket jag personligen fick erfara under en panikbromsning. En annan praktisk detalj är USB-C-porten på batteriet, vilket gör det möjligt att ladda mobilen medan man cyklar – perfekt för att hålla igång mobilen när navigatorn är igång om man inte riktigt hittar till sin destination.

De komponenter som används i Urban känns igen från Rawbikes andra modeller och håller genomgående hög kvalitet. Detta gäller för bromsarna, ramen, batteriet, motorn, däcken, styret och displayen. Displayen är tydlig och visar assistansnivå, batteristatus och hastighet. Och precis som Rawbikes andra elcyklar så går det att använda deras AVS-system för att sätta på korgar, sidoväskor och mycket mer. Rawbike Urban kostar i skrivande stund 28 990 kronor och går bland annat att köpa på Rawbikes hemsida.

Rawbike City – en smidig och praktisk elcykel

City är Rawbikes nya elcykel och den är gjord för dig som bor i stan eller som vill vika ihop den och ta med på resan. Cykeln väger 24 kilo inklusive batteri, vilket gör att den är lättmanövrerad i till exempel cykelförrådet. Den har en pigg 250 watts bakmotor från japanska Dapu. Under testet undersökte vi om den angivna räckvidden på 60 kilometer stämde. Vi cyklade med maximal assistans tills batteriet dog, och det tog oss 61,6 kilometer. Den här cykeln är precis som alla andra Rawbikes utrustad med det smarta AVS-systemet, ett klicksystem som gör det mycket smidigt att fästa sidoväskor.

Batteriet är portabelt, men du kan även ladda det när det sitter i cykeln. City är enkel att fälla ihop, men det tar några gånger innan man får in snitsen, missa inte att se hur man gör i vår YouTube-recension. City känns väldigt gedigen för att vara hopfällbar, och ramen svajar inte när vi cyklar på den. Vi upplever att alla komponenter är av hög kvalité: hydrauliska bromsar, ljusstark LCD-display, framlyse och baklyse med bromsljus. Sadeln är dock lite för hård för vår smak, det fungerar för kortare resor men ska cykla en mil eller längre så blir det jobbigt på slutet. Rawbike City går i skrivande stund att köpa för 18 990 kronor på bland annat Rawbikes hemsida.

Vill du veta mer? Se vår videorecension där vi går igenom allt på Urban och City i detalj, videon hittar du i toppen av den här recensionen. Är du även intresserad av vårt test av Rawbike 250E och Rawbike 4X så kan du se den recensionen nedan. Stort tack till Rawbike som lånade ut elcyklarna för testet!

Recension: Rawbike City & Urban

Fördelar

  • Snygg design på båda elcyklarna
  • Tar sig långt på en laddning med båda cyklarna
  • Urban är bekväm att köra långt på
  • Bra komponenter på båda elcyklarna
  • City är enkel att ta med överallt och på semestern

Nackdelar

  • Hård sadel på City
  • Något hård bakdämpning på City
  • Urban är stor så kan vara bökigt att ta sig in genom dörrar till cykelförråd etc

Detaljer

Specifikationer Urban:

  • Pris: 29 990 kronor
  • Maxhastighet: 25km/h assisterat
  • Motor: 250W borstlös motor från japanska Dapu. Installerad i bakhjulet
  • Räckvidd: Upp till 6 mil
  • Vikt: 31 kilo inkl. batteri
  • Pakethållare: Klarar 35 kilo
  • Anslutningar: Uttagbart batteri, USB-C för laddning av mobil
  • Däck: 26 tum
  • Bromsar: Hydrauliska

Specifikationer City:

  • Pris: 19 990 kr
  • Maxhastighet: 25km/h assisterat
  • Motor: 250W borstlös motor från japanska Dapu. Installerad i bakhjulet
  • Räckvidd: Upp till 6 mil
  • Vikt: 24 kilo inkl. batteri
  • Anslutningar: Uttagbart batteri, USB-A för laddning av mobil
  • Däck: 20 tum
  • Bromsar: Hydrauliska

Sammanfattning

City och Urban är två helt olika elcyklar i två olika prisklasser och med två olika syften. City är elcykeln för dig som vill ha en smidig elcykel som enkelt kan fällas ihop och ta med på semestern eller för dig som vill ha en smidig hoj att köra i stan. Med dämpning fram och bak är det bekvämt att ta sig fram och med integrerad belysning och hydrauliska bromsar känns det tryggt att cykla oavsett om det är på dagen eller kvällen. Urban är elcykeln för dig som vill ha något stort och stabilt för korta eller långa turer. Kombinationen av bra komponenter, en stor ram, stora däck och en kraftfull motor gör det till en fröjd att cykla på Urban oavsett om du ska cykla en halv mil eller sex mil.

Betyg: 4.5 / 5

Teknikveckan rekommenderar starkt!
1 gillning