Raw vs jpeg

Tänkte skapa en tråd där vi kan diskutera raw vs jpeg.

Från 2012-2018 fotade jag i raw men sedan jag fick barn har jag gått över till jpeg. Bilderna från kameran behöver knappt någon justering vilket är väldigt tidsbesparande. Sedan jag började fota i jpeg har jag fått tillbaka lusten att fotografera med kameran.

När jag fotade raw drog jag mig nästan för att fota då bildbehandling är rätt tråkigt :speak_no_evil:. Visst kan man rädda upp en bild bättre med raw än jpeg men jag kan inte minnas någon gång jag har behövt det.

Hur gör du?

Jag har aldrig brytt mig om RAW, kör bara jpg. Kör endast PhotoShop också, har aldrig gillat Lightroom. De som kör RAW brukar oftast köra Lightroom också. Gör mest bilder för Internet och visning på skärm så då anser jag jpg duger gott. Hade jag tryckt reklam eller posters så hade jag kanske kört RAW istället.

1 gillning

Har alltid kört RAW sen min första kompaktkamera (som faktiskt stödde RAW). Är helt inne i ett arbetsflöde med LightRoom Classic. I med kortet i läsaren och välj destinationskatalog och sen “Import”. Vissa inställningar läggs på automatiskt direkt vid importen.

En viktig sak vid fotohantering. Rensa! Jag har blivit alltmer noga med det. Går ofta igenom bilder flera gånger och slänger sånt som faktiskt inte är så intressant.

2 gillningar

Instämmer på alla punkter :slight_smile: Mitt arbetsflöde ser likadant ut som ditt. Fotar mest i RAW.

Rensa, klassificera och tagga bilder redan från start är mina tips tillsammans med en lagringsstruktur som passar. Jag kör med datummappar för det passar mig.

1 gillning

Kör RAW + JPG, så att man får det bästa från två världar.

Plåtar endast RAW. Har alltid gjort och kan inte se mig göra annorlunda. Jag vill ha kontroll på bilden och inte överlåta det till kamerans kynne.

Dessutom tycker jag det är roligt (ibland mer, ibland mindre) att både redigera och retuschera.

1 gillning

Provade lite Blackmagic RAW till filmerna jag gjorde och det går verkligen att göra magiska ting men i slutändan, med den tiden jag har, så gjorde kameran ett bättre jobb ändå så jag gick tillbaka.

Dessutom är jag så fast i Final Cut Pro att jag får köra Apple ProRes oavsett :slight_smile:

1 gillning