Råttor i bilen

Tror f_n att jag smäller av. Nu har råttor anfallit min bil. Alltså jag är en person som betalar mina räkningar, tycker skatten är ok och skräpar inte ned i onödan. Ändå tycks onda makter hålla ett öga på mig. Är det inte kassaskåpsdörren som går i baklås är det värmepumpen som spökar(då har jag inte ens börjat post om att vår ena toadörr går i baklås ibland. Tex idag när vi hade 5 minuters paus i ett Teamsmöte jag ledde. Skit(!)kul att ringa och säga - äää ursäkte med det har skitit sig här… men hustrun har ju Covid och var hemma, så hon kunde hjälpa mig).
Och som om inte det vore nog, har nu råttor flyttat in i bilen…:rage:. Ja, kanske inte riktigt så illa, men hittade råttspillning i motorrummet…

Nu är frågan, vad gör man? Funkar ultraljudsapparater, nej verkar de flesta säga. Något annat? Vad säger ni? Inte minst @RolexJocke behövs ju här.

Hur ser riskpanoramat ut? Råttor är ju inte dumma i huvudet, de måste ju snart komma på att det är bätttre i kupén än under motorhuven? Kommer de smaska i sig inredningen lagom till vi ska till fjällen? Gissa vem som ringer försäkringsbolaget imorgon? Undrar om en uppäten inredning täcks av försäkringen?

Råttor i bilen har jag ingen bra bot på, har hört att ättika, enris ska vara bra men inte praktiserat själv. Vet bara att har de väl kommit in i en bil är det ett helvete att bli av med de. Har en kund där de käkade upp elsystemet i en 5 år gammal Nissan Micra, försäkringen tog inte det så det blev skrot av den.

Kelly verkar ha svar

2 gillningar

Har du haft bilen parkerad i Solna?

2 gillningar

För flera år sedan var det ett reportage om en som fått det mesta förstört i sitt förråd pga råttor. Han hade försäkrat för brand, vatten och allt möjligt men skador pga råttor fanns inte i försäkringen.

Råttfällor som tar död på de som är där och sedan se till att det inte finns mat eller nåt som lockar dit nya.

Råttor möss och kablar är ingen rolig kombination. Du får trösta dig med du sluppit stenmården, tydligen ett riktigt dyrt problem i Tyskland.

1 gillning

P-A Åhlén aka Perminator :sunglasses:

Jag köpte en Musstörare(?) idag: https://www.clasohlson.com/se/Musstörar … r312016000

Det speciella är att den verkar trigga larmet. Så nu får jag köra med reducerade larm.
För övrigt pratade jag med en som har jobbat på Anticimex, dock inte så mycket med råttor, som sa att råttor är så smarta att de lär sig att ljudet inte är farligt och slutar bry sig om det. Dock funkar de ett tag. Särskilt bra om man tänker motortvätta om ett tag, då kan detta hålla dem borta tills dess. Han visste dock inte hur länge de fungerar, om det är dagar eller veckor.

Jag har mus störare på jobbet som funkar så där, dyker upp några ibland ändå. Däremot är det ofta kundernas mindre barn som undrar vad det är som tjuter, så de klarar höra de höga frekvenserna.

1 gillning