Efter fyra år så har uppföljaren till Raspberry Pi 4 till slut lanserats och på pappret låter det riktigt lovande.
Raspberry Pi 5 blir den första av de små datorerna med ett egenutvecklat chip. Den erbjuder nästan tredubblad processor-prestanda jämfört med Raspberry Pi 4. Inuti sitter en 2,4 GHz fyrkärnig 64-bitars Arm Cortex-A76 CPU och 800 MHz VideoCore VII GPU. Raspberry Pi 5 har dubbla 4K HDMI-utgångar med HDR-stöd samt bättre kamerastöd.
Den har både bättre USB-bandbredd och SD-kortläsare vilket betyder snabbare dataöverföring. Raspberry Pi 5 kommer att kunna hantera upp till två kameror och skärmar samtidigt. Raspberry Pi 5 är planerad att släppas till slutet på nästa månad. Priserna börjar på 60 dollar för versionen med 4 gigabyte och 80 dollar för 8 gigabyte.
Sedan har det kommit ut SSDs + SD-kort och AI HAT+. 13 + 26 TOPS (Tera Operations per Second). USB 3 Hub, Pi Bumper, en ny Touch Display, 7". Sedan har jag säkert missat nått!
Själv så har jag det mesta dom gjort sedan Raspberry Pi 1 kom ut för 12 år sedan. Lägger in en bild på en av mina 5or:
Jag har flera RPi men med dagens priser på 5an så ser jag ingen anledning att köpa dom längre. Möjligen för strömförbrukningen men det handlar om några kronor per år…
Tror dom vill ha ut dom som mera desktopdatorer idag. I alla fall deras flaggskepp som 5an och Pi 500. Den har tillräckligt med kraft för lättare jobb som jag skulle tro räcker för många.
16GB ver av 5an tror jag mera är för AI + deras hat+ på 26 TOPS. Man kommer ganska långt på det.
Jag har själv kikat på en Jetson Orin Nano Super för AI. 67 TOPS. Man kan ställa in den på 7W–25W. Det som stoppar mig på den är RAM. Den har bara 8GB vilket jag vet är för lite. Annars är den inte så dyr för vad man får för slantarna! $249.
Tanken/marknadföringen från början med RPi att det skulle vara en billig datorer till skolor och nybörjare som ville lära sig. 2020 med pandemin tog alla slut och RPi har bara fortsatt med höga priser…
Jetson går bort direkt för priset och som du säger ram. Har för mig det var en sak till när jag tittade på dom, pcie kanske? Minns inte men vet att jag sållade bort den direkt.
En Lenovo m920q slår alla RPi om man vill laborera och ha flera möjligheter.
Alltid varit svag för Lenovodatorer! Tyvärr var mina M710q inte så snabba. Snäppet snabbare än RPi5 dock! Nu har jag ett par Intel NUCs istället. Gen11 och Gen13.
En ganska stor uppdatering på Raspberry Pis EEPROM kom ut för några dagar sedan:
Den är för Raspberry Pi 5. Jag har nog aldrig sett en så stor uppdatering på EEPROM innan. Körde in den på 3 av mina 5or utan problem.
Går att testa vilken man har med terminalen och: sudo rpi-eeprom-update och uppdatera med sudo rpi-eeprom-update -a. Man bör dock vara försiktig när man uppdaterar EEPROM. Lite som BIOS på en x86_64 dator typ.