Lyckades precis med konststycket att radera en hel extern HD. Vilket är bästa sättet att få allt tillbaka? Jag har kopplat ur HDn och har inte skrivit något nytt till den så den borde nog gå att rädda. Fan vad klantig man är när man har bråttom.
Hur raderade du den?
Finns ju program till att återskapa raderade minneskort, kanske även fungerar till hårddisk.
Jag hade en mapp öppnad i listvy och ville radera innehållet i den mappen. Tryckte cmd + A och sedan cmd + back space. Efter det gjorde jag annat och när jag var tillbaka på Macen var allt raderat. Klantigt i kubik.
Disk Drill borde kunna lösa det utan några större problem tror jag, https://www.cleverfiles.com
Jo det finns en hel del. Frågan är vilket som gör jobbet bäst. En del program räddar filerna till en napp men allt ligger huller om buller utan struktur. Vill ju helst ha tillbaka det någotsånär som det var. Hade runt tio olika foto bibliotek som jag helst vill ha tillbaka som de var.
Hittade den även på App Store fast det verkar skilja lite, inte bara priset. App Store varianten verkar vara strypt iom apparna är sandboxade. Versionen från deras hemsida verkar mer kompetent. Jag kör den nu och jag återkommer med resultat.
Körde den på 500 GB hårddisken och programmet hittade bara knappt hälften av alla filer som gått förlorade. Åtta timmar tog det och trots att jag inte rört Hårddisken efter raderingen tycker jag detta var rätt kass faktiskt. Som tur är har jag en massa backup liggandes lite här och var på gamla diskar. Jag har nog skrapat ihop ca 90% av det som gick förlorat. Låg väldigt mycket på Dropbox som jag glömt av att jag hade.
Been there, done that… Känslan när man fattar vad man gjort alltså :-/
Ha alltid backup på det viktiga.
Har minst trippelbackup på olika ställen men det hjälper inte när man just laddat in dom och flyttar allt på sina platser och raderar slasket och sen formaterar om SD kortet och upptäcker att med slasket låg även det man ville ha kvar
Ungefär så gick det till
Uppdatering i ämnet. Testade ett annat program som heter Mangoshare och det räddade, vad jag tror, allt på hårddisken. https://www.magoshare.com
Hur lyckas man med att flytta över allting på sin plats och ändå radera allting när man formaterar ett SD kort?!
Man sparar väl ändå ner allting på en NAS/Server/Molntjänst sen raderar man det man inte vill ha kvar. Förslagsvis alltid till papperskorgen, sen när man ser att allting är lugnt så kör man permanent delete.
Det är ju inte alla som jobbar på Telia och får de direktiven.
Vi borde kanske skapa en tråd om hur man sparar sina saker?
Man är trött och/eller stressad och tänker inte sig för…
Men, har du aldrig klantat till det, man behöver inte överdriva med att vi som klantat oss en eller två gånger behöver gå en kurs etc.
Har klarat mig utmärkt sen jag köpte min första dator i början på 80-talet…
Svarar ju ändå inte på hur man kan flytta allting till flera olika ställen och ändå radera allting?
Normalt så flyttar man väl till Server/NAS/Molntjänst och sen så radera man allt på SD kortet. Hur kan man då förlora saker som man flyttat över? Fattar inte…
Vad är det man säger. Har man inte det på tre ställen är det inte en backup