Råd angående fotografering - haft lång paus

Skulle behöva lite råd och folk att bolla med.
Älskar att fotografera och har gjort i många år men har haft en paus i några år för att jag helt enkelt inte orkat eller känt någon inspiration så jag har tappat det mer eller mindre. Inspirationen har börjat komma tillbaka och jag skulle vilja ta mig in i det igen men eftersom jag haft paus har jag ingen större koll på hur det ser ut med hårdvara numera förutom att Canon startat en R-modell.

Min nuvarande utrustning:
Canon EOS 7D
Canon EOS M100 med ett kitobj
Adapter för M till EF
Canon EF 50/1,8 STM
Canon (kitobjektiv 18-55 använder aldrig)
Sigma 18-35/1,8 DC HSM Art
Sigma 10-20/3,5 EX DC HSM
Canon EF 70-200/4,0 L USM
Godox Speedlite TT685

Jag behöver uppdatera mig lite men vet inte var jag ska börja eller sluta. Jag känner inte riktigt att jag är vän med mitt 7D hus längre heller.
Älskar att fotografera natur och människor, vill lära mig fota fåglar och kanske testa på lite makro.

Har använt Canon hela tiden men öppen för förslag.
Jag har sökt mycket på nätet men det känns mest som att jag slår huvudet i skärmen hela tiden för det är bara massa bös.

20000~kr tänker jag för 30 skulle kännas för mycket.

1 gillning

Jag kör Nikon så är inte hemma på Canon. De presterar nog likvärdig så det är nog den som ligger bäst i handen som gäller. Jag skulle nog tittat på Canon då du har utrustning redan till den.

Ja men absolut, jag vet bara inte vad i så fall.
Jag kollade lite videor för RP och R men jag vet ändå inte om dom klassas som bra eller inte.
I värsta fall får jag väl ta min skit till en butik och sälja det men problemet just nu för mig är huset känner jag.

Canon R och RP är ju betydligt lättare än din 7D. Det är nästan alltid en fördel (om man inte använder långa supertelen). Vilket grepp som känns bäst är ju individuellt. RP är minst och saknar toppdisplay. Du får ta dig till en butik och klämma på dem IRL.

Båda modellerna använde det nya fästet RF vilket kräver en adapter för att kunna använda EF objektiv. Idag är nog alla kamerahus att betrakta som bra rent bildmässigt. Det borde ge ett fint uppsving från en 7D (som får anses ganska gammal idag).

R och RP är småbildskameror och ger inte någon skenbar brännviddsförlängning som 7D gör (x1,6). Det är ju en nackdel vid just fågelfoto, men en fördel vid vidvinkelfoto.

Jag tror ändå det skulle vara att föredra för jag tycker den är riktigt bökig numera.
Ja jag får väl kanske göra det, såg att M6 mark II ska vara rätt bra med men kanske mer för video och det är jag inte alls intresserad av.

Men fullformat är väl också bättre ljusmässigt om jag inte förstår fel så där är väl R bättre än M kanske…

Sony framför allt!!!

Magi till 110%

Kör Sony a7 iii + Sigma objektiv…

Snabbare autofokus går fasiken inte att hitta :blush:

1 gillning

Inte riktigt inom budget dock va @Sevis ?

1 gillning

Sant!

Men går lika bra att titta på deras a6400 som jag startade med som är en episk kamera även den!

Det är det!

1 gillning

Ja det är lite dyrt men Alpha A7 II verkar vara överkomligt pris på, är den också såpass bra?

Märkliga är att a6400 har bättre autofokus…

Hmm okej, vet inte vad jag ska säga till det. Har hört att det är bra men utöver det pratas det ju mycket om just Alpha A7 serien när det kommer till Sony.
Känner mig ändå lite skeptisk haha, hade ju varit skönt att känna på dom men har ingen koll på hur det är med fysiska fotobutiker numera… vi har en här där jag bor men dom har inga Canon så det känns lite knasigt.
Ska till Göteborg nu i helgen så får kolla upp om det finns något där.

Sony, gör inte de kassettbandspelare? :joy::joy::joy:

Hahaha, Sony gör väl massa saker? :joy:

1 gillning

A7II har ju några år på nacken.

1 gillning

Sant

Jag fick information på en annan sida att det framöver kommer släppas en Fuji som har APS-C sensor och 40mp.
Att det även kommer ske ifrån andra märken tydligen för det är väl klart att andra inte är sena med att följa efter.
Enligt rykte ska Canon släppa tre nya hus i R serien till hösten med.

Så känns verkligen som att jag borde avvakta men vet ju fortfarande inte var jag står.
Vet i alla fall att jag vill ha ett nytt hus, det försvårar väl kanske lite att allt jag äger är Canon men vill ändå ha ett öppet sinne om det är annat som är bättre.