QR kod vid inloggning med bankid hos Swedbank

Idag har tydligen Swedbank börjat med QR kods inloggning med bankid.

Vad menas ens med det? Testade att logga in var som vanligt?

Du måste använda QR-kod-läsaren i BankID-appen om du loggar in via webbsidan på desktop.

Samma på SBAB.

Samma hos Länsförsäkringar

De flesta banker har väl det numera

Som @Esse skrev gäller det ju stationär dator, blir lite svårt med lur inloggning. :joy::joy:

Swedbank började idag, har inga andra banker men det är möjligt att Swedbank är sena på bollen.

Ja, eller QR-kodläsaren i den nya bankdosan.

Swedbank har en säkerhetsavdelning som med Tegnellsk envishet hävdat att QR i kombination med mobilt BankID inte ger någon större förbättring av säkerheten. Bra att de tänkt om.

Personligen så tror jag att det kan förhindra en hel del bedrägerier där bedragaren ringer upp folk och övertygar dem att använda sitt BankID.

Edit:
Jag tro på @Esse idé att göra BankID färgat när du loggar in på din bank.

Swedbank hade detta förra sommaren när vi lade om vårt lån. Eller ja, det är ju en Sparbank men same same? :thinking:

Nu blir jag lite förvånad :hushed:
Swedbank har inte haft det vid inloggning på dator via mobilt BankID. Såvitt jag vet så har de fristående bankerna samma säkerhetslösning som Swedbank men jag kan ha fel där.

Vilken sparbank har du ?

Älskar att det blivit en definition!

1 gillning

Sparbanken Markaryd, men när jag tänker efter så kanske det typ var någon “upphöjd” inloggning eller liknande? :thinking:

Cle 8217
Jo, de använder samma IT system som Swedbank.

Kanske var någon ”specialare”. För du har väl inte använt QR vid inloggning på dator tidigare ?

1 gillning

Inte loggat in på dator sen dess, så vet faktiskt inte :joy:

Ja de var därför jag inte fick ihop det. Fasiken internetbanken på en dator besöker jag nog aldrig längre :joy:

1 gillning

Kör man företagsärende, betalar räkningar med OCR koder så är stationär smidigare tycker jag. Faktum är att jag nästan aldrig loggar in med telefonen, oftast behöver jag skriva ut och ett hederligt tangentbord är trevligare. :joy::joy:

2 gillningar

OCR är väl sjukt mycket smidigare på en iPad eller iPhone? Då kan du ju scanna alla hemska siffror med kameran bara :slight_smile:

1 gillning

Jag kör med C-pen på jobbdatorn funkar klockrent.

2 gillningar

Privat är det så, fast annan mobil :wink:
På mitt företag har jag betalfiler från ekonomi systemet. Privat loggar in 95 procent på mobilen. På företaget loggar in 95 procent på datorn :slightly_smiling_face:

2 gillningar