Project Leonardo är en PlayStation-kontroll för funktionsnedsatta

Från sajten:


Sony höll låda inatt, svensk tid på CES-mässan och en av nyheterna är Project Leonardo som är en ny spelkontroll för funktionsnedsatta.

Handkontrollen är modulär och går att anpassa precis som man själv vill ha den för att kunna spela sina favoritspel. Det går att använda den som fristående kontroll eller koppla ihop den till antingen en till Project Leonardo-kontroll eller en DualSense-kontroll. På sidan av kontrollen finns fyra 3,5 mm-uttag där det går att koppla in andra externa tillbehör så som specialomkopplare, analoga spakar och mycket mer.

Det är inte bara själva hårdvaran som går att få till som man vill utan även knapparna kan programmeras efter eget tycke. För att slippa programmera om knapparna varje gång beroende på vilket spel man spelar så går det även att spara olika kontrollprofiler. På så sätt kan du ställa in knapparna för till exempel bilspel och sedan spara profilen. När du blir sugen på att spela något annat så laddar du bara in en ny profil baserat på spelet du ska spela.

Den modulära kontrollen är fortfarande under utveckling och de samlar fortfarande in synpunkter på hur kontrollen kan förbättras ännu mer. Sony nämner ingenting om när kontrollen kan tänkas komma men det borde ske under 2023.

Källa: PlayStation

Galleri

Fantastiskt initiativ av Sony!

2 gillningar

Jag jobbade med en kille för ett antal år sedan. Han var runt tioårsåldern och hans vänstra hand saknade några fingrar och underarmen var dessutom ganska mycket kortare än den högra. På den dagliga verksamheten fanns ett PS3:à och han stod ofta i bakgrunden och tittade på när andra spelade. En gång slängde en av hans kompisar till honom kontrollen och sa i all välmening: ”du kan få spela också.” Det var det mest hjärtskärande jag någonsin sett när han först sken upp av glädje och hur sedan allt föll när han insåg att han inte kunde spela med bara en hand. Att företagen satsar på sånt här gör mig väldigt glad.

2 gillningar