Om man har tajt med SSD-utrymme och/eller känner poänger med att använda utrymme på sina HDD, kan man då tänka i termer av att ha mjukvaran installerad på SSDn och datan på HDD.
Tänk Bilder (eller iMovie).
Att Bilder (och övriga appar/pgm) är installerade på SSDn medan Bilderbiblioteket är placerat på HDDn (FusionDisk). Möjligt/lämpligt?
Samt uppnår man den högre farten trots sådan dataförvaring, att placeringen av biblioteket inte är det det avgörande – utan från/på vilken disk som programmet jobbar?
Är det en iMac med Fusion Drive?
I så fall går det tyvärr inte att dela upp den på det sättet. I systemet ligger den som en disk och sköter detta automatiskt. Det som används mycket och regelbundet ligger på SSD.
Det man kan göra är att byta ut hårdisken till en SSD och köra hela systemet på den.
Det gjorde jag och datorn blir dessutom snabbare och lever vidare ett tag till.
"Både ja och nej"...
Det är en iMac med Fusion Drive, yes.
Men jag kör numera macOS på en USB-ansluten SSD.
Jag tänker mig då att använda de 2 TB på Fusion Drive på bästa sätt.
Så... Bilder, iMovie och andra appar på den USB-anslutna SSDn och t ex Bilderbiblioteket på Fusion-disken.
Jag kan inget om Fusion Drive men i min gamla 17" MBP bytte jag ut HDD:n till en SSD och installerade en större HDD istället för DVD-spelaren. Det här var länge sen när SSD var rätt dyrt så jag körde bara MacOS på SSD:n och flyttade hela Users-foldern till HDD:n så bilder, music etc. fick leva där.
Förlängde definitivt livslängden på den datorn några år.