Problemet med Ring Door View Cam? Svenska dörrar

Från sajten:
image

Ring tänkte till när de tog fram en kamera som inte krävde någon som helst installation eller kabeldragning, inte ens dubbelhäftande tejp på dörrkarmen.

Door View Cam löser det genom att ersätta ditt vanliga titthål i dörren och på utsidan. Först installerar du själva kameran på utsidan och sedan en liten låda på insidan som fungerar som batterihållare men även analogt titthål. Ringer någon på Door View Cam får du en notis och du ser vem det är samtidigt som du kan prata med den. Eller ignorera med bravur om det är fel religöst sällskap som knackar på exempelvis.

Ring Door View Cam

Se filmen nedan om du undrar vad som hänt med min yttervägg.

Vi kan också aktivera så att en notis kommer om någon knackar på dörren. En extra liten smart funktion. Annat smart är de nya funktionerna i Ring-appen där vi direkt får frågan om korridoren utanför är en upptagen historia med många som går i den. Svarar vi ja ställer den ner känsligheten.

I vanlig Ring-ordning ingår molnlagring i 30 dagar och därefter får vi betala 30 kronor månaden per enhet upp till 100 kronor i månaden som är maxtak om du har flera. Annars kan du bara se live-strömmen inte i efterhand om det hänt något.

Estetiskt ser det helt ok ut på utsidan, särskilt om vi har en grå dörr. Ring Door View Cam finns bara i just grå. På insidan ser det ut som gamla tidens dörrar som fanns med en cylinder där vi kunde lägga en nyckel om grannen eller någon annan behövde komma in i lägenheten. Den märks där i hallen några visuella grader för mycket.

Ring Door View Cam på insidan

Denna hade gärna fått vara lite mindre.

Upplösningen är 1080p och batteriet håller ett bra tag men för att det hålla längre bör du minska på känsligheten så att den inte detekterar allt och alla om korridoren är lång. Batteriet laddas med Micro-USB.

Den allmänna kritiken vi alltid har mot Ring är avsaknad av HomeKit-stöd och Google Assistant. Framförallt hade det varit trevligt att få upp bilden automatiskt i våra Google Nest Hub-hubbar när någon ringer.

Men mot Door View Cam kommer vår största kritik och det är det faktum att den inte passar på de flesta dörrar. De är helt enkelt för tjocka här i Sverige och säkerligen i stora delar av norra hemisfären där vi tycker det är trevligt att stänga ute både kyla och banditer. Dörren måste vara mellan 34mm och 55mm för att det skall fungera. Min är några mm tjockare än så och jag fick därmed kämpa rejält för att det skulle gå och frågan är hur det sitter i längden.

I övrigt så måste du köpa till en Ring Door Chime om du vill höra när någon ringer på. Annars får du det bara som notis i mobilen.

Annons: Köp Door View Cam på Webhallen.

1 gillning

Och så fick vi lite hakkors på slutet… Förlåt, jag menar NanoLeaf Canvas.:wink:

1 gillning

Jag höll på att säga att “Jag vet att du gillar det” men det kunde ju missförstås rätt rejält :slight_smile:

1 gillning

Jag är på din sidan när det gäller NanoLeaf. :heart_eyes:

Tack för testet! Färgen spelar mindre roll för min del. Den största missen är att den saknar stöd för Google Home samt Apple Homekit. Blir därför inget köp för min del fast suget finns där.

Klart man installerar säkerhets dörr när man bor i Malmö

1 gillning

Alla har’t !

Coolt, men hur funkar det med att filma i trappuppgång är det okej eller måste man fråga om lov innan man installerar en sån?

Det får man ha, men inte hur som helst.

Datainspektionen anser att en titthålskamera i ett lägenhetshus bara får vara aktiv i samband med att någon ringer på dörren (och max 30 sekunder därefter), och att den då ”i princip” bara filmar den person som ringer på dörren. En konstant filmande titthålskamera utrustad med vidvinkellins är med andra ord inte ok.

Det stämmer inte längre. Lagen ändrades 2018. Nu är det inte längre reglerat förutom under GDPR.

Aha, så bara automask på alla som går förbi eller vad gäller nu?

Behövs inte heller om om du inte tänkt göra det offentligt

Jag läste precis Datainspektionens information kring detta och de nämner tydligt att för att en privat kameraövervakning inte ska hamna under dataskyddsförordningen eller den nya kamerabevakningslagen så är en av punkterna just att man INTE får filma mot en plats som allmänheten har tillgång till.

Det är korrekt men allmänheten har inte tillgång till en låst trappuppgång.

" Platser dit allmänheten inte har tillträde får ni bevaka utan tillstånd, men ni måste följa reglerna i dataskyddsförordningen."

Dessutom ska den som sätter upp en kamera först fundera på om övervakningsintresset verkligen väger tyngre än den personliga integriteten. Den punkten är nog svårast att komma runt för gemene man.

Japp, men igen, när det kommer till allmänna platser, inte trappuppgångar.

Fristående hus = aldrig grannens tomt eller områden där allmänheten har tillgång (dvs inte gatan utanför)
Trappuppgångar = regleras inte av men du får inte sprida foton/filmer på andra.

Intressant! Just att den punkten trumfar allt annat är lite märkligt men du verkar ha rätt.

Ja jag upplever att jag har det men samtidigt upplever jag att det känns som ett tveksamt hål i lagstiftningen :slight_smile:

vänligen
/Peter

Läste frigående hus…