Problemet med bilpooler

Tog en Aimo för ett tag sedan, Tycker är skit smidigt men aningen dyrt.
Tänkte att jag tar den till Arlanda för Aimo har möjlighet att lämna bilen där. Kommer dit och ser att samtliga 5 platser Aimo har är tagna. Slår en signal till Kundtjänst och får det fantastiska svaret att jag måste ställa den någon annanstans inom zoonen. Så fick åka till Kista och sedan ta en taxi till Arlanda.

Vid ett annat tillfälle tog jag en Aimo för att åka till ToR till Bromma för att hämta en grej. Själva resan tog ca 30min. Sedan spenderade jag nog 10-20min för att hitta en parkering.

FAIL

Och det är sådana FAIL som gör att delnings tjänster kommer faila. Jag vill jättemycket att detta ska fungera. Men sålänge det finns olika parkerings ägare som inte är med i grejen och få dedikerade platser så blir detta svårt

2 gillningar

Ingen har löst A till B-bildelaning eller så kallad fre floaring. Både Car2Go och DriveNow kapsejsade.

Svårt att tro att Aimo kommer klara det.

Som du skrev, bara ta en taxi i stället.

Däremot fungerar A till B tillbaka A eller så kallad stationsbaserad bildelning. Dvs att bilen tillhör en parkeringsplats där den lämnar och hämtas.

3 gillningar

True.
Aimo har dock hållit sig levande ganska länge. Men precis som du säger så kommer nog den ända lösningen vara att antingen släppar man så Aimo får ställas på alla parkeringsplatser. Eller så de får igång samarbete med bostadsrättföreningar á Sunfleet.

Direktiv på detta måste ju komma från staden de finns i… Men de är nog upptagna med att google Bildelnings tjänster.

Aimo har ju stora fördelen att de äger en massa parkeringshus.

Sunfleet och samarbetet med BRF:er och hyresvärdar grundar sig dock på att byggherrarna får parkeringsnormen vid nybygge om de har bilpool. Dvs de behöver inte bygga så många dyra parkeringsplatser.

Aimos freefloatingflotta räknas inte på det då den inte minskar bilismen eller behov av parkeringsplatser. Tvärt om.

Hade jag bott i sthlm så känner jag att vi KANSKE skulle behöva en bil mindre iom att Aimo är så utbyggt.

Sån’t där gör det ju bara jobbigt och som du säger, man vill ju att det ska funka smidigt.

jo precis… Men vi har bilar i huset vi bor i. Så jag är liiiiiiiite sugen ändå att geupp en bil för det. Mycket bara för att se hur det skulle fungera

2 gillningar

Om Aimo ändå tar och byter bilar nu så kanske det går rätt ok för dem?

Nej det är inget tecken på hur bra eller dåligt det går utan att leasingen på Zoe-bilarna har gått ut.

jo… men att de väljer att fortsätta…

Fint med japanskt riskkapital! Dock var det ett genidrag att köpa Q-Park - om Freefloating skall lyckas så är det nog om man äger en herrans massa parkeringshus samtidigt :slight_smile:

… vaknade du på fel sida?.

Har inte gått och lagt mig ännu! Hurså? :slight_smile:

Du lät så bitter min lilla gossigos :heart:

Haha, trodde du menade att jag vaknade på den glada sidan och inte totalt dissade freefloating :grin:

Green mobility har avtal med Gbg stad så de bilarna får stå på alla boendeparkeringar, det är väl freefloating?

Jajamensan! Vi får se hur det går, de finns i Malmö också. Oklart vad en liten dansk uppstickare som satsat på Köpenhamn, Århus, Oslo, Malmö och Göteborg har som inte de stora jättarna hade.

Det var å andra sidan parkeringsavgifterna som tog knäcken på de andra, det är verkligen inte dyrt att parkera i Malmö och om de har hittat en lösning med boendeparkering i Göteborg så är ju det också prisvärt.

Vi får se!

1 gillning

Jag vill så gärna freefloating ska funger…

Tror att freefloating är för elskarpcyklar.

Freefloating…är det: Parkera var som helst…eller: Det finns 100 parkerings platser för dem i sthlm ?