Problem vid nybygge av gamingdator

Bytte moderkort men nu lyser CPU dioden rött. Så det blir en ny CPU i morgon. Jobbigt att bygga eget.

Jag tror jag har lite svårt att förstå problemet.

Det är ett helt nytt bygge som har startat och du installerat Windows 11 på den och sedan har den bara lagt av? Ingen BIOS post, du har bytt ett nätagg redan på den? Och nu moderkort?

Hjälpte det inte med CMOS? Ibland kan man ta bort batteriet en stund med och sätta i det igen.
Men att sätta en skruvmejsel eller något mot dom piggarna får att återställa bios.

Startar datorn?
Är det någon mer diod som lyser?

Det kan vara så att den inte känner av CPUn, har du möjlighet att koppla ur den igen och se så att alla pinnar är raka och inte skadade?
Koppla ur den och kolla läget på piggarna, sätt sedan tillbaka den igen och se till så det blir riktigt satt.
Sen beroende på vilken fläkt eller AIO men så det är kylpasta emellan och så den också sitter rätt.

Funkar inte det kan dioden också lysa för att det är fel på CMOS-batteriet.

Jag skulle också ta ur ramstickan/stickorna och sätta i dom igen. Har du två eller en?
Har du två ska dom sitta på A2 och B2.

Är det detta moderkort du har?

Jag har gjort allt det där. Jag misstänkte att CPU är paj. Ska testa med ny i morgon. Morderkortet var nog paj så det kan har skadat varandra.

1 gillning

Ah, ja då är det inte så mycket att göra med dom. :thinking:
Du får hålla mig uppdaterad.

Ja det stämmer. Nu inne på det andra. Nu är det som sagt CPU-dioden som lyser rött och den bootar inte upp.

Okay, hoppas du löser det och din son blir nöjd. Annars får du lämna in delarna till en datorbutik och låta dom bygga ihop den för några slantar! Ibland kan det vara värt och slippa problem!

Lycka till med allt i alla fall!

Edit:

Jag kan lägga till att jag inte tror det är CPUn då du haft den i drift vid installation av Windows. Om inget har hänt efter då.

Det bästa är om du tar en bild på CPUn och pinnarna på den. Sedan laddar upp här så vi kan ta en kik på den.

Edit2

Här är en bild på böjda pinnar på en CPU:

Bilden är tagen från SweClockers. Så ska det alltså inte se ut om du vill kolla på den själv.

Min processor har inga pinnar. Den är platt. Det är ju CPU-dioden som lyser så jag vet inte vad det skulle kunna vara annars?

Sådär har det inte sett ut på många år :slight_smile: Nu sitter det små fjäderben i sockeln som trycker upp mot kontaktpunkter på processorn.

Vanligaste fel från när jag jobbade i datorbutik och hade kunder som byggde själv, var att dom skruvade i för många distanser mellan plåten i chassit och moderkortet, alltså distanser i hål på plåten där det inte sk vara några och det blir kortslutning mot moderkortet.

5 gillningar

Tänkte inte ens på att dom inte har pinnar längre, grym input!

Ibland är det nog lika bra att börja om från början, koppla ur allt och köra om och se till så allt sitter som det ska.

Eller inga distanser alls har man hört talas om också. :smiley:

2 gillningar

Ja, det var ett tag sedan jag byggde! Hade för mig att AMD hade pinnar och Intel utan!

Båda hade pinnar.

Jo, men Intel tog bort dom först tänkte jag på.

Jag minns inte när pinnarna försvann, men det måste väl nästan vara tio år sedan.

Sökte lite lätt och var något inlägg på Reddit som var 3 år gammalt och då hade AMD pinnar.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/rbdwug/is_there_a_reason_that_cpus_still_require_pins/?rdt=35144

Mina senaste burkar har varit Intel och därför fick jag för mig att AMD hade pinnar fortfarande och Intel utan.

Jag märker dock att det börjar bli dax att bygga en ny dator :smiley:

1 gillning

Bytte först moderkort, sen CPU då startade den men hittade inte SSD. Bytte den och nu fungerar allt.

1 gillning

Då blir det ju en brödrost. :joy::joy:

1 gillning