Problem vid nybygge av gamingdator

Har hjälpt min son bygga ihop en dator. Allt startade upp och vi installerade win 11 m.m. Men efter en kort stund blev allt svart och nu vill inte datorn starta alls. Vi köpte nytt nätaggregat men fortfarande helt svart. Inga dioder eller liknande syns. Några tips.

Moderkort: GIGABYTE B650 EAGLE AX
PSU: Gigabyte UD850GM 850 W 20 + 4 stift ATX ATX svart

Hur menar du med helt svart? Alltså så inte ens BIOS laddas?

Då ni bytt PSU så låter det som att moderkortet gett upp av någon anledning iom att inga dioder på det lyser.

Nej inget laddas

Ja det kanske är så illa. Sjuk otur isf.

Kan vara PSUn med, kanske DOA?

Har du dubbelkollat alla kopplingar till moderkortet?

Saken är ju att den fungerade först och nu har jag testat med en ny PSU.

Fortfarande helt död

Jo men skillnaden är den nya PSU? Det kan vara så att du fått en kass PSU? Eller har den också funkat?

Lyser det någon diod alls på moderkortet?

Nej det har inte fungerat.

Jag ska testa den med mikrometer när jag kommer hem. Kan ju vara så att även den är död.

1 gillning

Kan vara så att du behöver cleara CMOS också. Det hände mig med mitt nybygge efter jag hade uppdaterat bios.

Finns det inga fläktar eller lampor i nätagget så du ser om det åtminstone har liv?

Tack. Jag ska testa.

1 gillning

Nej tyvärr. Dioder finns men inget lyser

Är det ett helt nytt bygge eller mera en uppgradering av en äldre speldator?

helt nytt

Börja med nätagget då du bör ha garanti på det. Fungerar inte det så bygg om allt från början och dubbelkolla så allt sitter rätt. Det är tyvärr alltid svårt att hjälpa till på håll då det kan vara så mycket som är fel.

En mikrometer tillför nog inget, men en multimeter kan ju vara mer lämplig :nerd_face:

Men sannolikheten att två relativt simpla komponenter som PSUs skulle vara problemet känns ju liten, att moderkortet är kört känns ju troligare? :man_shrugging:t2:

1 gillning

Grejen är att det bör vara någon form av lysdiod eller fläkt på agget som visar att det lever. Annars är något galet med det. Sedan kan det naturligtvis vara andra fel också.

Kanske en kortslutning som har dragit med sig andra komponenter, dåligt RAM m.m. Han har dock haft den i drift, men allt verkar dött nu. Ingen post o.s.v. Moderkort brukar ha någon form av felkod också.

Absolut, jag trodde det pratades om moderkortet, så missförstod.

Det vae länge sedan jag skruvade med datorer, men ett nätagg behöver väl få två anslutningar slutna för att hoppa igång också? Så för att provköra det separat behöver man bygla dessa?

1 gillning

Datorer är svårt att felsöka på håll. Det kan vara så mycket, hoppas dock han får den i drift och hans son blir nöjd!

Jag bygger inte heller så mycket datorer längre. Men fungerar liknande även idag.