Problem med router ASUS RT-AC68U

Har två stycken ASUS RT-AC68U i ett mesh. Nodenheten strular och kopplar ner i tid och otid. Vad göra? otroligt störigt att tappa Wi-Fi.

Kollat programvaruuppdatering?

Det ska va senaste. Funderar dock på att prova Merlin

Jag har exakt samma modell, 2 st i AiMesh.

Vad har du mellan enheterna? Något som stör ut tro? Har full täckning när jag tittar på antenn/mottagning i webgui:et.

Däremot har vad har du för bredband? Har kört med 4G mot den fungerat klockrent i några år nu. Sen vart det lite strul när jag bytte till fiber, routern (nr1) fick inte några nr via DHCP från Bahnhof, men körde jag inte datorn i fiberboxen så fungerade det, och datorn fick då DHCP… Asus skyller på Bahnhof. Bahnhof skuller på ASUS. Det var en tid sen nu, och har fungerat bra sen dess.

Vet faktiskt inte om det är något som stör. Jag har kört in Merlins firmware nu och n så länge så funkar det fint

Merlin är obligatoriskt på ASUS-routrar. :slight_smile:

1 gillning

Tyvärr har inte mitt problem försvunnit trots Merlin. Noden kopplade ner igen. Är det någon som kan tolka systemloggen

Ja… Asus supporten gav lite att önska… när jag frågade dom, otroligt dåligt! De gissade vad min logg betydde! Gav upp och frågade göögle istället.

Men kan kika lite om du vill :hugs:

Hur är de två placerade i ditt hem?

Den ena står i vardagsrummet bredvid TV:n och den andra i en utbyggd del av huset ca 20 m mellan.

Ok, är det fri sikt? jag har ganska lågsmalt hus med en i köket och en i hallen. ca 12-15m.

Hört att luftvärmepump, kastruller som hänger ovanför köksön kan störa ut. Men har full täckning på 5gh nätet mellan de två. har du också full täckning?

Fritt och fritt hade det varit fritt hade det inte behövts en nod. Finns en värmepump vägg i vägg med routern i övrigt ska det nog inte va så mycket som stör. Har nästan full täckning 90-95 % på 5 g.

Ok, jag har en kakelugn runt hörnet så nr två täcker sista rummet.

Hmm vad står det i loggen då?

Tycker dock att min Apple TV (HD) tappar nät ibland. om det är dåligt utvecklad TV OS eller apparna vet jag inte.

Kan jag skicka den till dig?

Kan man köra PM här?

Ska testa måste dock använda datorn. Ett ögonblick!

Hej
Gällande mesh så kan man inte placera en meshnod där man vill ha bättre signal för det blir som att sätta en Ferrarikaross på ett Daciachassi, bilen kommer inte bli snabbare för att den ser snabb ut.
Det låter inte sannolikt med 90-95% signal på 5GHz så långt som 20-25m från routern inomhus med väggar mellan. Placera noden någonstans mellan routern och där du vill ha bättre signal. Stäng av noden och mät signalen med en mobil på olika platser mellan routern och det rum där du vill ha bättre signal. Det är inte säkert att det kommer vara bäst signal kortaste vägen utan tänk att signalen kommer vara starkast där det är minst hinder mellan. Allt som är i vägen minskar signalstyrkan men metall, vatten, betong, isolering och kakel är sämre för signalen än en gipsvägg utan isolering. Det enklaste är dock att mäta sig fram med mobilen.
Lycka till!

Jag fick aldrig rätt på det. Så jag köpt TP-LINK Deco system med 1 + 2 noder. Funkat klockrent därefter.