Vår Philips TV har börjat strula. Den kommer inte helt igång från viloläge. Har en Apple TV inkopplad. Ambilight och ljud fungerar men bilden är svart. Om jag kopplar ur allt och drar ut strömmen och låter den stå i typ 5 minuter så går den igång i 8 fall av 10 när jag sätter i strömmen igen. Därefter kopplar jag in Apple TV och allt fungerar.
Fabriksåterställning verkar inte hjälpa heller.
Någon som har erfarenheter av samma sak och rent av löst det?
Man vill ju inte hålla på med detta varje dag och låta den stå igång i onödan.
Jag hade en Panasonic TV tidigare och efter en mjukvaruuppdatering så ställde den in sig på någon form av link funktion som byggde på att man hade bara Panasonic saker och ville köra med en fjärrkontroll. Hade den inlämnad 3 gånger med svar att den funkade som den skulle. Symtomen var att den hänge sig nu och då, drog jag ur strömmen så funkade den igen ett tag.
Kan ju vara värt ett försök att kolla i menyerna om det finns någon sådan inställning du kan stänga av.
Hade liknande fel på en Philips (vår förrförra tv). Den var alltid tvärdöd efter strömavbrott. Gick att få i gång den igen via HDMI om man t.ex. startade dvd-spelaren men inte via fjärrkontrollen.
För att du ska vara skyldig att åtgärda felet ska felet vara ursprungligt. Till exempel ett fabrikationsfel.
De första två åren, eller den längre tid som avtal löper för varor med digitalt innehåll, är konsumentskyddet extra starkt. Då är det du som måste bevisa att felet inte fanns vid köpet, om du ska undvika ansvar. Om du inte kan visa att felet uppstått på grund av konsumentens agerande ska du utgå från att felet är ursprungligt och att det är ditt ansvar.
Det var detta som jag tänkte på. Felet ska vara fabrikationsfel och under de två första åren så måste säljaren bevisa att felet inte var ursprungligt. Efter två år så vänds bevisbördan.