Problem med Philips Tv (58PUS8105)

Vår Philips TV har börjat strula. Den kommer inte helt igång från viloläge. Har en Apple TV inkopplad. Ambilight och ljud fungerar men bilden är svart. Om jag kopplar ur allt och drar ut strömmen och låter den stå i typ 5 minuter så går den igång i 8 fall av 10 när jag sätter i strömmen igen. Därefter kopplar jag in Apple TV och allt fungerar.

Fabriksåterställning verkar inte hjälpa heller.

Någon som har erfarenheter av samma sak och rent av löst det?

Man vill ju inte hålla på med detta varje dag och låta den stå igång i onödan.

Kan även nämna att den inte kommer upp ur viloläge om jag koppar ur HDMI innan. Så det har inte med kabel att göra

Startar den inte som den skall efter strömlöst så känns det som att det är reklamationsdags.

Jag hade en Panasonic TV tidigare och efter en mjukvaruuppdatering så ställde den in sig på någon form av link funktion som byggde på att man hade bara Panasonic saker och ville köra med en fjärrkontroll. Hade den inlämnad 3 gånger med svar att den funkade som den skulle. Symtomen var att den hänge sig nu och då, drog jag ur strömmen så funkade den igen ett tag.

Kan ju vara värt ett försök att kolla i menyerna om det finns någon sådan inställning du kan stänga av.

Jag har ibland liknande problem med min Philips.

Har märkt att om jag slå av ATV (i blindo) och slår på den igen så brukar TV:n gå på

1 gillning

Tack för alla felsökningstips hittills. Om det slutar med inköp av ny TV så lär det tyvärr inte bli Philips. Trots att jag älskar Ambilight

Hur gammal är den?

Tyvärr tror jag den har passerat två år, men jag ska dubbelkolla såklart

När jag kom hem igår kväll startade den från viloläge utan problem.... Läskigt... Ger det ytterligare några dagar så får vi se. håller tummarna

Hade liknande fel på en Philips (vår förrförra tv). Den var alltid tvärdöd efter strömavbrott. Gick att få i gång den igen via HDMI om man t.ex. startade dvd-spelaren men inte via fjärrkontrollen.

2 gillningar

Det är ju tre års reklamationsrätt enligt lag.

Åfasen, det hade jag ingen aning om. Det kan ju vara bra att veta om problemet inte är löst om några dagar

Har det inte blivit så på senare tid, var väl inte så för två år sedan?

Vad jag vet så har det varit så några år. Exakt hur länge vet jag inte.

Verkar vara sedan 2019 om jag tolkat det rätt.

Sedan så påverkar väl tiden vem som har beviskravet för att felet fanns - eller inte finns?

Jag tror det är rätt svårt att reklamera efter 2 år även om man har rätt till det. De hittar nog kryphål.

1 gillning

Fel på varan som kunden köpt | För företagare | Konsumentverket.

1 gillning
  • För att du ska vara skyldig att åtgärda felet ska felet vara ursprungligt. Till exempel ett fabrikationsfel.
  • De första två åren, eller den längre tid som avtal löper för varor med digitalt innehåll, är konsumentskyddet extra starkt. Då är det du som måste bevisa att felet inte fanns vid köpet, om du ska undvika ansvar. Om du inte kan visa att felet uppstått på grund av konsumentens agerande ska du utgå från att felet är ursprungligt och att det är ditt ansvar.

Det var detta som jag tänkte på. Felet ska vara fabrikationsfel och under de två första åren så måste säljaren bevisa att felet inte var ursprungligt. Efter två år så vänds bevisbördan.

1 gillning

När jag kom hem igår så var det stört omöjligt att få igång TVn på det sätt som fungerat tidigare.

Hur jag löste det? Köpte ny TV av annat märke än Philips :wink:

3 gillningar