Ungefär likadant men utan dom stora röda blafforna med ett B i
Nä, röjer upp lite då på båda skrivborden, men ville visa hur extra jobbigt det ser ut när Apple failar så här… alla röda är rätt diskreta när dom visar rätt icon.
Att Adobes filer saknar ikon är något du bör rapportera till Adobe och inte till Apple. Det är Adobe som sätter ikonen på sina filändelser och inte Apple.
Vad är det du vill att Apple ska fixa på första bilden?
Det kom vid uppgraderingen till Big Sur så Adobe har inte hittat på något nytt.
Som det var innan Big Sur, dvs säga att dom rätta ikonerna visas istf en icon från en och samma app som inte har någon som helst relation med aliasen (genvägen) eller vad dom nu kallas. Dom man skapar genom att dra en mapp eller fil från längre ned i filsystemet och vill ha lättåtkomligt blå skrivbordet. Man drar och och håller ner alt-cmd samtidigt så får man en lite svängd pil i nedre vänstra hörnet på ikonen…
Fan är det windows användare jag konverserar med???
Har altså rapportera in detta 2 gånger till Apple sen Big Sur, men då man inte kan skicka med bilder är det inte så lätt att påvisa hur det ser ut.
Att alla ikonerna som är röda och har ett B i sig är fel ikon, och kommer från en och samma app som inte har någon som helst relation till dessa mappar / filer som lagts upp som genvägar.
Läs även föregående svar till ante.
Nej, jag vet vad alias är men du skriver så otydligt tillsammans med en skärmdump som är väldigt gyttrig vilket gör det svårt att veta vad du menar.
Skulle fortfarande rapportera felet med xmpfelet till Adobe. Det kan vara något som de har missat att fixa för Big Sur.
Angående Alias-ikonerna. Pilen är ikon som ligger ovanpå den vanliga ikonen för den filtypen. Jag har tagit bort bort den på min mac. Kolla så att inte du eller något program har lyckats ersätta den.
Testa att ta bort den och se vad som händer med ikonen på aliasen då. Här är en guide för det. https://www.compsmag.com/how-to/remove-alias-arrow-badge-from-icons-on-mac-os/
Ok, ska göra det men tala med Adobe så får man prata med någon i indien som är måttligt intresserad om man kommer med problem och man inte är storkund
Jag har min ikon-pil kvar så jag vet att det är en alias och den syns även på dessa med fel ikon dvs dom röda med ett B… Klicka på bilden så den blir större så ser du.
Edit: ah missförstod vad du mena med pilen… ska prova
Haha, jaha, skulle prova enligt förslaget och hittar filen i fråga i /System/Library/CoreServices/CoreTypes.bundle/Contents/Resources/ men kan inte byta namn på den som man gör i vanliga fall, så hur gör man det?
Jag ser nu i findern att man kan se vad iconen är om du har öppnat /System/Library/CoreServices/CoreTypes.bundle/Contents/Resources/ i findern. Ser ikonen rätt ut där?
Edit: Det ska bara vara pilen som visas som ikon.
Annars borde det funka att renama filen via terminalen: