Problem med HP LaserJet P2055

Jaha…nytt forum, inga underkategorier för Apple, allt i ett, de va inge vidare.
Få se hur det blir här då.

Min HP laster (2055) funkar fint när den sitter i min router (Airpor) via ethernet och jag skriver ut från min Macbook Pro (wifi) eller min MacPro (ethernet). Om jag kopplar den direkt till dator (vilken som) via ethernet, så funkar den inte, har har resetat alla skrivare, båda datorerna, ominstallerat på båda datorerna utan att lyckas, datorn ser skrivaren vid installation via Bonjuor, allt verkar funka, den ser helt OK ut i system prefs, men får ingen kontakt vid utskrifter. Tips emottages tacksamt!

Välkommen!

Vi har inte sett något behov av underkategorier än så länge. Det finns en för HomeKit.

2 gillningar

Kul att du hittat hit. Välkommen!
Skrivare som du kopplar in med ethernet behöver, vad jag minns, kopplas till en switch eller router först. Inte direkt till dator.
Går den inte att koppla in med USB?

2 gillningar

Aha, det visste jag inte. testar med en switch. Har ej provat USB, hittade ingen sladd :slight_smile: Tack!

Om du hittar en USB-kabel så vill jag minnas att det går att dela ut skrivaren på nätverket från din Mac under inställningar så även andra Macar kan skriva ut till den

1 gillning

Jo, det går ju, men den datorn är inte på jämt, så nog bäst att jag skaffar en switch ändå.

Tänk på att switchen även måste kopplas till routern i så fall.

router → switch → skrivare

Tror lösningen du söker är en USB-kabel.

3 gillningar

Nä, då kommer inte nån annan dator åt skrivaren om inte min jobbdator är igång, så det blir en switch.

Du kommer att behöva en router eller någon annan maskin som kan tilldela IP-adresser (en DHCP server) till dina noder på nätverket (datorer och skrivare m.fl.), bara en switch kommer inte att räcka.

Kopplar du en nätverkskabel direkt mellan din dator och skrivaren kommer inte skrivaren få någon IP-adress.

Skulle man inte kunna ge dator och skrivare manuella iP:n i samma range och på så sätt få det att fungera?

Jo, men jag misstänker att det ligger utanför frågeställarens kunskapsområde (baserat på den ursprungliga frågan).

1 gillning

Jag har en ethernet kabel från routern till min jobbdator, jag försökte ju koppla skrivaren i det andra uttaget på datorn (som står i an annan del av huset), vilket inte fungerade. Nu jag jag fixar en switch så kommer ju den att vara kopplad till routern, och både dator och skrivare, så det kommer att fungera.

2 gillningar