Problem med HomeKit efter iOS 15

Hej på er.
Upplever problem med homekit efter uppdateringen av iOS 15. Ibland fattar inte mitt hem vart jag är och vissa automationer uteblir.

Har någon koll på vilka inställningar jag bör kontrollera så homekit har fullständig tillgång till min och min sambos plats?

Har alla enheter senaste uppdatering?
En kompis hade problem, då visade det sig att ena appletvn inte var uppdaterad

Jag fick problem efter uppdateringen till iOS 15. Tog bort automationerna som inte gick igång och skapade nya likadana. Efter det fungerade de igen.

Det var de som gick på plats som slutade fungera. Har en som tänder vissa lampor när första personen kommer hem och en som släcker när sista personen gått hemifrån.

(Är inte helt säker på om det beror på iOS 15 eller att vi båda bytte till nya iPhone.)

Allt är uppdaterat.

Mitt problem låter mer som zop.

Jag får göra ett omtag på automationerna och se om det börjar fungera. Anledningen till att jag letade efter inställningar var för att min homey fick liknande fel

Alla mina rum och automatisering är oxå tomma, vet heller inte om det beror på iOS 15 eller ny mobil.
Orkar inte mecka mer med Hem, kör från Hue appen istället. Har ändå mest Philips prylar.

Hade lite samma lika men det löste sig av sig självt efter några dagar. Dock så drar Hem-appen enormt mycket batteri i backgrunden.

Så den där enormt generösa batteritiden på 13 Pro Max har jag tyvärr inte fått uppleva ännu.

Mina automatiseringar fungerar MEN mitt problem är att att jag får notiser på ytterdörren/terassdörren (aqara) när jag ÄR hemma och dessa är inställda som när jag INTE är hemma. Lagom tröttsamt nu på helgen när ungarna springer ut och in 100ggr/dagen. Kan det vara samma problem med positionering, att HK inte har koll på vart jag befinner mig……?