Problem med Genvägar ihop med NFC-taggar

Mina också NTAG213😢 Nåväll, får leta annan producent. Finns mycket skit men tur är att de är billiga.

Edit: Testade andra funktioner som tex skriva in mitt telefonnummer eller lägga in en URL och det fungerade. Bara min WiFi information som inte ville sparas.

Har aldrig behövt eller provat med WiFi, men det borde finnas några här som kan mer än jag @zinned

Det där var bland det första jag djupdykte i för ett par år sedan när NFC stödet kom och man kunde använda dem i Shortcuts.

Det jag kom fram till var att iOS inte klarade av att förstå datan man hade programmerat på taggen. Jag vill minnas att det gick bra på en Android-lur.

Testa denna genvägen och se hur det går för dig, fritt för dig att använda :slight_smile:
Du ser där också textsträngen som är den som jag också testade att programmera på NFC-taggen, som enligt uppgift borde funkat men inte gjorde det.

https://www.icloud.com/shortcuts/f856be54b9464b86980500bf5b844d99

Biblioteket här i byn (likt många andra) kör på taggade böcker… Eftersom de ligger i anslutning till skolan jag är stor del av min tjänst och jobbar på har jag blivit lite kaffekompis med dem också. Så lyckades snylta till mig ett gäng nfc klistermärken som jag roat mig med haha.

Om du pallar kan du ju höra med ditt lokala bibliotek om de kör på något liknande, så att du kanske kan få ett par där, annars kan du dra iväg ett dm så kan jag skicka några jag har kvar :slight_smile:

Snällt, tror dock inte det är taggarna som är problemet utan vad han försöker få till som av okänd anledning inte går på iOS.

Jag är helt kass på sånt här. Shortcuten funerar och genererar en QR kod som jag i praktiken kan läsa in med NFC Tools. Problemet är att jag har fyra olika nätverk samt en massa grannar med WiFi. Jag behöver alltså script till specifikt nät och som sagt jag förstår inte mycket av hur det fungerar.

Vad vill du åstadkomma?

Jag trodde först du ville programmera en NFC-tagg med autentiseringsinfon till ditt WiFi, vilket nog funkar till Android men inte iOS. Däremot tror jag det funkar med genvägen du fick av mig, att du släpper in en person på ditt nät med hjälp av QR-koden som den genererar.

Jo QR-kod använder jag redan. Jag har ett lite B&B med tio rum och jag vill kunna klistra upp en tag i varje rum som som ger access till ett specifikt WiFi nät via NFC. QR-koden är det inte många som förstår hur den fungerar. Sedan ändrar jag lösenord ganska ofta på mitt WiFi och som det är nu måste jag skriva ut ny QR-kod och klistra upp i varje rum vareviga gång jag tvingas byta lösenord. NFC-tag skulle göra den här processen mycket smidigare.

Ja, du kommer nog tyvärr inte att kunna få det som du vill så länge dina kunder använder iPhone.

Om du inte klistrar upp nya QR-koder varje gång du har bytt lösen då.

1 gillning

Hittade en tråd om det Connect to Wifi with NFC tag, iPhone XS a… - Apple Community
Som vanligt svarar Apple inte när man frågar om varför det inte funkar.