Problem med Defa Power laddbox

Vi har redan en tråd angående problem med Defa Power på Bubblan:

Just ditt problem finns inte diskuterat där (ännu) men det kan väl vara bra att ha det samlat.
Jag och många med mig verkar det som låter bilen styra laddningen istället för laddboxen. Om man vill att bilen ska värmas innan man kör iväg nu när vintern kommer så blir den tvungen att öra det från batteriet om man begränsat när laddboxen släpper på ström och det inte ligger inom dessa timmar.

Har du fått hjälp med frågan? Jag har precis fått en Defa Power och får samma felmeddelande.

Hej @Michiel_N och välkommen till Bubblan. Vi har diskuterat detta en del i en annan tråd är, nämligen Problem med Defa Power laddbox. Läs igenom den och hittar du inte svaret där så ställ frågan igen i den tråden så ska vi försöka hjälpa dig.

Sammanfattningsvis så kan man säga:

• Kolla så att lastbalanseraren är online
  • Ansluter du både laddare och balancerare via 2,4GHz Wifi
  • Uppdatera appar

Detta står i tråden jag länkade till och kanske något mer tips.

Hej och tack för länken och den korta sammanfattningen. Tyvärr har jag inte hittat en lösning utifrån det som har tagits upp där. Jag sköter laddningen via bilen och det fungerar, ävenså lastballanseringen. Jag kan fortfarande inte aktivera Eco-mode.

Vi har ett mesh nätverk och jag har ändrat inställningarna så att både laddaren och balanseraren är anslutna via 2,4Ghz Wifi. Allt är online. Appen verkar att ha den nyaste versionen, (V2.36.0). Jag såg precis att nätverkets säkerhet var inställd på WPA2/WPA3 personlig. Jag vet inte vad detta innebär och om det kan vara något som gör att det inte fungerar?

Jag har haft en del strul initialt med att få igång fiber (vi har nyligen flyttat) och har med hjälp av Gavlenets support fått igång internet genom att använda mig av Mac-kloning, och att ställa in en primär DNS samt en sekundär DNS. Vet någon av er om sådant skulle kunna påverka Defas funktioner?

Defas support håller på undersöka ärendet och verkar inte heller förstå sig på problematiken. Tack i förhand för hjälpen!

Hello!
Jag har från i torsdags haft problem med att min bil laddar väldigt mycket långsammare. Gick in i appen och då var lastbalanseraren plötligt inte igång. Elektrikern som koppla in boxen var här o fick ordning på det igen för ja kunde inte aktivera det. Men den laddar fortfarande långsammare än vanligt. Nån som varit med om det. Inget eco mode här eller andra begränsningar i inställningarna.

Du kan inte prova med en annan bil för att utesluta att det inte är din bil?
Ja, jag fattar att man inte bara kan plocka fram en ny bil från garaget men nån granne? :slight_smile:

Edit: Du kör senaste firmware på lastbalanseraren. Den kan du uppdatera själv med installations appen för Defa.

Uppdatera firmware i lastbalanseraren som föreslagits men jag förmodar (hoppas) att installatören gjorde det när han ändå var på plats.
Jag rekommenderar att du prövar att avsluta laddningen, ta ut sladden och börja om på nytt. Hade liknande problem där frun dragit laddsladden på ett sådan sätt så den blivit sträckt och laddhansken satt i spänn. När jag gjort om så laddhansken och sladden inte var i spänn längre så fick jag bättre kräm. Vet dock inte om det verkligen var sladden i spänn som var problemet.

Jo det gjorde han, men borde inte jag kunna göra det själv som ägare av laddaren? Kan va så att min elektriker inte gör så många defa per år så han är expert men visst borde jag kunna ha tillgång till allt han har?

Som @ChatterDuck nämnde i sitt inlägg så kan man göra det med DEFA Power Setup enligt dessa instruktioner.
Annars tror jag inte man kan göra så mycket mer som användare.