Problem med dator

Provocera går ej, händer bara ibland. Men verkar inte hända när hans spelar cs. Ska be han testa lite olika spel under dagen. Rust tog en timme ca.

Händer det i vanliga Windows-desktopen? Om du sitter och surfar i valfri browser, händer det då?

Bara vid spelande.

Installera …ööhh vad du nu heter. Så du kan logga tempen på GPU. Google lär kunna hjälpa dig där.

men låter nästan som att strömen inte räcker för att driva GPU och fläktarna…även om fläktarna ska ta väldigt lite.
Kan du replikera problemet om du kör en Benchmark kanske?

EDIT: Stog visst i taskmanager :slight_smile:

1 gillning

Menar du att jag ska mäta detta när han spelar?

när han spelar… kör en Ctrl-Tab efter en stund och kolla vad värmen ligger på.

bäst hade ju varit att se vad den säger när skärmarna blir svarta…men…det är ju lite svårt :slight_smile:

Om det beror på belastningen så bör man ju kunna få samma resultat med en benchmark och med den då logga tempen fram tills den blir svart. Eller tänker jag fel? :thinking:

1 gillning

Han har två skärmar, så kan köra den på den andra så ser jag hela tiden.

jo det tänkte jag också…en bra idé…

1 gillning

vänta nu…
är det bara ena skärmen som dör?

Båda, men tänkte medans han spelar

ah han spelar bara på en…yes do it.

om han stänger av ena skärmen…får han fortfarande samma problem?

Har inte testat med bara en skärm

bild

Nu spelar han Rust

ok… fortsätt ha ett öga på den.

Yes, vilket benchmark program ska man använda?

jag använder denna:

finns en miljon olika…men eftersom jag alltid använt denna så har jag historiken.

2 gillningar

Han har spelat en halvtimme nu, ligger stabilt som den bilden jag skickade. Men sen kan det hända närsomhelst. Att fläktarna går igång och den stänger ner skärmarna. Olika hur lång tid det tar mellan gångerna.

ok…nästa steg vore att stänga av ena skärmen och se om det hjälper?.
Låter ju som någon överhettnings grej. Om CPU blir överhettad så sätter (ofta) win10 sig i blåskärm.

Vad kan en skärm ha med detta att göra? Bara nyfiken hur du tänker.