Problem med dator

Hej boyz!

Grabben har denna dator:

Men vi har ett problem, när han spelar så blir skärmen svart “ibland” och han får döda datorn och starta om den. Har uppdaterat bios på moderkortet precis idag på morgonen. Så hoppas de ger något.

Men har ni något tips?

Det är jag som byggt datorn och valt ut delarna, det var typ två år sedan som jag köpte detta. Grabben har läst att det kan vara fel på power supplyn. Men jag fattar inte.

Vilken skärm är det?

Kör HDMI? Låter som den tappar synk till skärmen.

Kan ju vara PSUn men de gånger jag råkat ut för det har jag nästan alltid fått blåskärm :thinking:

Vi kör två st benq skärmar som är kopplade med HDMI kabel.

Glömde skriva att när detta sker så går fläktarna igång på grafikkortet.

Har ni uppdaterat drivrutinerna för grafikkortet?

Yes!

Även installerat om windows 10 och alla drivrutiner.

1 gillning

Då tycker jag det låter som hårdvarufel, hade testat med ett annat grafikkort om möjlighet finns.

Tyvärr ingen möjlighet till det, men låter ju som att det är något sådant som är fel. Jag tänkte att det kanske inte var kompatibelt med varandra på något sätt.

Hur länge har han haft datorn?

2018

Och det har börjat helt plötsligt? Då hade jag definitivt tänkt att grafikkortet är problemet, speciellt när du säger att fläktarna varvar upp.

Det har pågått ett tag nu, men gjort massa saker för att testa. Men inget hjälper. Ja jag börjar också tro något sådant tyvärr.

Hur ofta uppstår det då? Tänkte om ni kan köpa ett annat grafikkort för att testa med? Netonnet har ju väldigt bra retur-policy där man kan testa varan och ändå returnera.

Det uppstår iallafall varje dag, han spelar rätt mycket.

Ja det har du rätt i. Netonnet är grymma!

1 gillning

Då hade jag testat det, men ta ett liknande kort då. För 650w är något i lägsta laget om du fläskar på med ett 2070 eller uppåt :stuck_out_tongue_winking_eye::+1:t2:

Okej, men kan de vara power supplyn? Vi testade spelet rust nu, och efter en timme så kom problemet. Tänker om grafikkortet får för lite ström?

Kan vara. Kör från Netonnet, beställ GPU+PSU. Kan ju även vara RAM eller nåt sånt dumt.

Kan inte vara knasiga drivare till grafikkortet? Är dessa de senaste? Kan ni provocera fram felet?

Kan det vara, men ett 1060 ska du klara dig med en PSU på 500w. Så 650w ska klara det, men visst det är inte omöjligt :man_shrugging:t3: